Bertaqlid biar berhujjah


Suka saya menyiarkan beberapa email yang dimasukkan ke dalam yahoogroups saya yang lebih terjurus kepada perbincangan ilmiah. Saya tidak mengubah isinya, Cuma edit cara penulisan sedikit agar mudah di fahami oleh semua. Hopefully semua paham la yer..


Saya berani bawak keluar perbincangan ini untuk didiskusikan bersama coz saya thiqah/percaya kat sahabat2 saya yang post email ni ke dalam group..ada rujukan yang mereka lakukan.


Selamat menikmati..maaflah..entry kali ini agak panjang sedikit. Sesape nak tambah ilmu, boleh la baca sampai habis…hehe..Test your passion!

Friday, 24 April, 2009

Nk Kongsi Task tuk kitorang by Bro Shah...alhamdulillah.mekasey tuk mereka yang membantu ..soklan nyer..

1. Apekah pandngan Imam Syafie sal wirid, zikir dan doa samada perlu jahar atau perlu disiirkan... ?

2. Apekah pandgan Imam Syafie berkenaan azan solat Jumaat...afdhal sekali atau 2x?

heheh...dah dapat jawapan tapi perlukan rujukan lanjut dari kitabnye...

Jawapannye.. .

1. Saya (Imam Syafie) memandang baik bagi iman & makmum bahawa berzikir kepada Allah, sesudah selesai solat kedua2nya menyembunyikan zikir kecuali jika dia (Imam) mahu mengajar orang lain. Maka Imam mengeraskan suaranya, sehingga dia melihat orang itu telah mempelajari daripadanya. Kemudian dia merendah (memperlahankan) suaranya- Rujukan Kitab Al-Umm Jilid 1

2. Imam Syafie menegaskan perlu meninggalkan azan 2x . Hujahnye….
i. Lakukan sekali sahaja (azan hendaklah sekali) dan katanya : Setelah Imam bangun dan terus berkhutbah, xda tambahan pada perkara tersebut (tiada solat Qabliyah Jumaat). Anie nak explain sikit…ekceli ayat yang terakhir tu merujuk kepada Solat Sunat Rawatib yang dilakukan oleh sesetengah orang sedangkan pada zaman Nabi tidak pernah dibuat.. Tambahan tuk dalil nie…(kuar dari soklan di atas sat)

Setelah matahari tergelincir, imam telah duduk di atas mimbar, serta tukang azan (muazzin) mengumandangkan azan, maka tiada lagi ruku’ (solat). Maka janganlah seseorang ruku’ (solat) melainkan seseorang yang datang (ke masjid) dalam keadaan belum (ruku’) maka hendaklah dia ruku’ (solat tahiyatul masjid) – Al-Umm Jilid (xingat). Imam Syafie memilih agar tidak didirikan solat Qabliyah Jumaat setelah azan Jumaat setelah Imam berada di atas mimbar tetapi yang ada hanyalah solat Tahiyatul Masjid.


sambung balik tuk soklan kedua…. Tegas Imam Syafie :

‘Maka tinggalkanlah (azan 2x) kerana tidak menjadi salah ape2 (xsalah jika ditinggalkan)’ ‘ Dan yang manapun antara 2 pendapat (pendapat Uthman azan 2x dan Muawiyah 1x)maka azan yang dilakukan Rasullullah s.a.w (azan sekali) lebih aku sukai. Rujukan Al-Umm Jilid 2

Wallahua a’lam..
…… bace sal nie dulu la yer…ada sambungan nape kami diberi tugasan nie… emel kemudian….fiey ngan yan….nak tambah silakan…
~ Imam Syafie bukan Ulama tapi Imam Syafie seorang ‘Alim… Alim = Single, Ulama = Plural…hee…

by anie_skut87


Saturday, April 25

Jadi, cik anieskut, dalam kita belajar nih,hamba ingin bertanya secara jelas dan direct:

1. Apakah hukum bagi mereka yang:
i) berzikir secara jahar?
ii) berzikir secara berjama'ah?


2. Apakah hukum bagi mereka yang melaksanakan 2x azan?

Persoalan tambahan:

3. Adakah pendapat imam as-syafi'e, sama apabila dikatakan dengan pendapat mazhab syafi'e atau ulama syafi'iyyah?

Allahu'alam

By Abang Syed



Saturday, April 25
(menjawab persoalan abang Syed)


erm..abang syed..izinkan saya untuk cuba menjawabnya. ..
hopefully ini boleh jadi perkongsian ilmiah...

1. i) berwirid selepas solat, kalau kita fikir2kan kembali..ia adalah perkara furu'..tapi penting utk dibincangkan krn berkaitan dengan amalan sunnah Rasulullah..bagi saya, jika mereka ingin berzikir secara jahar boleh, tapi, kena pastikan bhw suara mereka tidak mengganggu orang lain yang sedang solat.

2) sama juga seperti di atas, berzikir secara berjemaah, sudah tentu akan keluar suara yang kuat.

di zaman Rasulullah, jika semua makmum telah mengetahui zikir selpas solat, Rasulullah lebih prefer di siir kan bacaan tersebut. dan Imam Syafie lebih prefer ikut cara Rasulullah.

2. saya tak pasti apa hukum mereka yang melaksanakan 2x azan, tetapi, selagi ia tidak mendatangkan kemudharatan, boleh dilaksanakan. .cumanya, kena di terangkan dengan betul kepada masyarakat bahawa, amalan Rasulullah hanya 1x azan sahaja.

3. pendapat imam syafie tidak sama dengan mazhab syafie atau ulama' syafieyyah. Ini kerana mazhab syafie adalah pendapat2 ulama yang mendokong fahaman imam syafie. Tidak semestinya sama sebijik apa yang dikatakan oleh imam syafie.. erm..mereka mngkin lebih mengikut keadaan / waqi' semasa..

ini lah sekadar pengetahuan saya..hopefully dpat menjwab persoalan abang syed..kalau ada salah..mohon diperbetulkan. .diri ni masih lemah dalam ilmu2 sebegini..huhu. .

by Fiey_oasis99


Saturday, April 25
(menjawab persoalan abang Syed)


Salam buat semuanyer...


insya allah...Saya yang juga jahil ini akan cube menerangkan berkenaan dengan persoalan di bawah... Menjawab untuk menerangkan sambil kite belajar dan bukannya untuk membidas memane...okai? ?? hee.. Dan bukan perkara furu' atau bida'ah yang akan saya sentuh kerana saye pun bukan ahlinye... cumenye walaupun ramai yang xamik kisah sal nie tapi xpe...kite berdiskusi.. ..


Sebelum itu, persoalan dan jwapan y diberikan b4 this lebih menjurus kepada pandangan Imam Syafie...bukan ulama syafii'ah dan saye mengambil rujukan untuk setiap jawapan dari Kitab Ul-Umm karangan Imam Syafie yang pestime saye tgk ktabnye... dan emel saye y kedua merupakan dalil2 dari Kalam Rabbani dan pandangan imam2 yang lain...

Ekceli, saye tidak akan sentuh bab hukum kerana setakat pembacaan dan pengetahuan saye y still cetek..hee.. .cume akan cube terangkan memane yang mampu...insya allah


1.i/ ii berzikir secara jahar & berjamaah
- merujuk kepada Kitab Al-Umm Jilid 1
Saya (Imam Syafie) memandang baik bagi iman & makmum bahawa berzikir kepada Allah, sesudah selesai solat kedua2nya menyembunyikan zikir kecuali jika dia (Imam) mahu mengajar orang lain. Maka Imam mengeraskan suaranya, sehingga dia melihat orang itu telah mempelajari daripadanya. Kemudian dia merendah (memperlahankan) suaranya

adalah sama dengan ape yang dibuat oleh Rasulullah s.a.w sepertimana dalam syarah Sahih Bukhari :
Nabi s.a.w mengeraskan suaranya untuk mengajar para sahabat semasa permulaan Islam, bila dah hafaz, amalan wirid secara beramai2 dengan suara keras dihentikan disebabkan larangan dari surah Al-Isra' : 110.

" Katakanlah (Muhammad) ' serulah kepada Allah atau serulah Arrahman. Dengan nama yang mana sahaja kamu dapat menyeru, kerana Dia memiliki nama2 yang terbaik dan janganlah kamu mengeraskan suaramu dalam solat dan janganlah pula merendahkan dan usahakan jalan tengah di antara keduanya' ~ al- isra' 110


imam2 lain seperti Imam Nawawi juga mengambil pendekatan yang sama... iaitu bacaan dengan suara sederhana, lembut dan xkaco orang laen...memadai didengar diri sendiri dan minima orang sebelah je..


dan jika dirujuk dari pandangan Imam Syafie tu sendiri, jahar (Imam) itu boleh untuk tujuan mengajar tetapi after makmun dah boleh ikut...perlu direndahkan semula suara... bacaan senyap..dan imam syafie lebih galakkan bace sendri2 bukan berjemaah... wallahu a'lam..


2. Azan 2X
-Selain dalil yang pernah diberi b4 this, tuk persoalan ni, kite perlu tau kenapa semasa zaman Khalifah Uthman, azan solat Jumaat dilakukan sebanyak 2x :

1. Umat Islam ketika itu semakin bertambah ramai dan rumah jauh2
2. Untuk memberi peringatan supaya menghentikan dahulu urusan jual beli

jadi, ape bezenyer dengan Malaysia??
- kite tengok plak di mana 2 azan ini dilakukan semasa zaman Khalifah Uthman...
1. Azan pertama dilakukan di luar kawasan masjid iaitu di PASAR
2. Azan kedua barulah di masjid


- zaman sekarang nie, kite ada pembesar suara, speaker dan sebagainya untuk 'memanggil orang solat'.. dan umah2 dekat2 belaka ngan masjid.. kalo kite buat 2 azan pun tidak menepati kaedah Uthman koz kedua2nya dilakukan di dalam Masjid.

Ada yang mengatakan kedua2nya adalah sunnah..koz Ada satu hadis di mana Nabi berpesan..
" Berpeganglah kepada sunahku dan sunah Khulafa' Arrasyidin selepasku , berpeganglah dengan gigi gerahammu'
--- tapi persoalannye adkah kite mengikut ape yang dilakukan oleh Khulafa Arrasyidin..

Dan di antara 4 Khulafa' tadi nie, hanya di zaman Uthman sahaja azan 2x dan zaman Saidina Ali, azan adakah sekali sahaja, dan Imam Syafie lebih cenderung supaya meninggalkan azan 2x dan beliau lebih menyukai apa yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w.... - Al- Umm Jilid 2

Wallu a'lam..

3. Pendek je... xsame... pengikut mazhab syafie ada juga yang mentafsirkan pandangan Imam Syafie dengan tafsiran yang lain.. kate ustaz saye r... hee...


~ dan akhir kalam.... persoalan yang ditimbulkan sepanjang task ini adalah
1. Ape yang kite ikut dari kecik belum tentu betul
2. Amalkan Islam dengan ilmu bukan ikut2, kena banyak buat kajian
3. Kite nie belum tentu paham semuanya. Mungkin kite pun banyak kurang faham sal Islam..jadi, buangla ego, sombong, rendah diri...koz masih banyak perlu dipelajari..
4. Kite kate kite mazhab syafie, tapi kite xikut mazhabnye
5. Kite nak ikut cara Rasulullah tapi yang Rasulullah ajar xnak ikut...sebab ape?? sebab kite dah lame 'mengikut' apa yang dilakukan sejak turun temurun..


wallahu a'alm....
anie_skut87


Ahad, 26 April , 2009
Reply by Abang Syed

Apa yang saya nak kata kat sini dengan persoalan itu sebenanya, isu-isu yang dibangkitkan itu adalah perkara furu'iyyah dan merupakan juga perkara yang telah lama dibincangkan oleh beratus ribu ulama untuk beratus tahun lamanya.


Tujuan saya bertanyakan hukum, ialah supaya yang berhujjah tahu apakah hukum jika dikatakan seperti tadi..kalau berzikir secara jahar, secara beramai-ramai, apakah ia haram? harus? sunat? wajib? atau makruh? Dan begitu juga dengan azan 2x ketika solat jumaat. Apakah hukmnya? jika dikatakan 'bid'ah' sekalipun, apakah hukumnya?

Dan apabila telah dikeluarkan hukum, kenalah terangkan pula apakah kaedah instinbat yang digunakan. Kalau mazhab syafi'i,ada kaedah instinbatnya. Begitu juga mazhab-mazhab yang lain. Dan perlu diambil kira juga, apakah asbab wurud nas-nas tersebut? Dan jika kita tidak ingin bertklid (bukan taklid buta), maka belajarlah sampai kita boleh mencapai status mujtahid mutlak.

Saya suka dengan cara yang dibentangkan oleh fiey dalam menjawab persoalan-persoalan ini, tiada penghukuman yang keterlaluan berlaku dalam hal perbezaan pendapat ini.

Masalah yang dapat saya lihat sekarang ialah ada pihak (bukan dalam grup ini) yang menuduh berzikir secara berkelompok dan bersuara agak keras merupakan bidaah yang tercela dan haram qat'ie kerana pada masa Rasulullah s.a.w. perbuatan demikian tidak pernah dilakukan, dan pelakunya itu akan dihumban ke dalam neraka.


Seperti mana dikata oleh ramai di dalam topik ini:

Imam Syafi'i dalam kitabnya Al-Umm menyatakan:

“Aku memilih untuk imam dan makmum agar kedua-duanya berzikir kepada Allah sesudah salam dari solat dan kedua-duanya melakukan zikir secara sir kecuali imam yang menginginkan para makmum mengetahui kalimat-kalimat zikirnya, maka dia boleh melakukan jahar sampai dia yakin bahawa para makmum itu sudah mengetahuinya kemudian dia pun berzikir secara sir lagi.”

Ini untuk mengajar orang lain. Akan tetapi, ada ulama yang turut berpandangan zikir jahar juga digalakkan secara beramai-ramai untuk merangsang dan membangkitkan semangat jihad, di samping menolak perasaan malas serta mengantuk, juga mengelak ganngguan lain. Ia juga sebagai satu bentuk syiar dalam agama Islam.

Saya masih ingat lagi suatu masa dulu, ustaz abu hisham dan ustaz rosli pernah memimpin kami berzikir secara jemaah di KMNS setiap malam selepas solat tarawikh dengan akhiran malam ramadhan zikir itu dilakukan sebanyak 1000x. Bergema surau dengan alunan yang amat indah; bukanlah kekuatan suara seperti di pasar-pasar. Sehingga ada non mulsim bumiputra yang berkata di kemudian hari "wah, beginlah dia hebat orang islam, patutlah kamu semua tak ragu-ragu dengan islam'..in pengalaman saya sendiri. Jadi masalah kami masa tu dan kami akan dihukum tidak sunnah??

Yang dilarang dalam beberapa nas mengenai jangan dikeraskan suara ialah jika apabila berzikir itu, zikir dilakukan seperti mana sembahan orang2 kafir yang meraung2 dan menjerit2 ketika sedang 'berzikir' (pinjam ayat) dalam agama mereka.

Dari penjelasan Imam Syafi'i itu diketahui bahawa imam tidaklah berzikir dengan sekalian makmum secara terus-menerus dengan suara jahar, melainkan jaharnya itu sekadar untuk memberitahu makmum kalimat-kalimat yang akan dipakai zikir secara bersama-sama, suapaya ia konsisten.

Juga, tidak ada ditemukan di kalangan ulama Syafi'iyah – mana-mana kenyataan yang melarang atau mengharamkan zikir secara jahar. Ini perlu ditekankan kerana mereka yang tidak setuju zikir jahar kadang-kadang menjual ulama-ulama Syafiiyah dengan mengatakan mereka sendiri melarang zikir secara jahar. Sebb itu saya bertanyakan soalan yang jelas dan nyata; apakah hukum zikir secara jahar dan beramai-ramai?

Jangan salah faham! saya tidak mengatakan zikir secara jahar lebih utama atau sebaliknya! Namun pada situasi tertentu dan untuk orang-orang tertentu, zikir jahar itu sangat diperlukan kerana dia dapat membangkitkan semangat dan mengghairahkan kalbu seseorang. Lebih besar lagi ialah untuk mengajak mereka yang jahil dekat dengan rumah Allah.

Ada juga yang menghukumkan 'jahar' ini ialah apabila berzikir secraa beramai-ramai, maka suara itu secara jemaahnya akan menjadi kuat dan sedikit keras (jahar).

Berkata Abu hurairah r.a.:

Rasullulah pernah bersabda di dalam hadis qudsi: Allah berfirman: Aku sesuai dengan persangkaan hamba-Ku pada-Ku. Aku akan selalu bersamanya jika dia terus berzikir pada-Ku. Apabila dia berzikir pada-Ku dalam hatinya, maka Aku pun akan berzikir untuknya dalam hati-Ku. Namun jika dia berzikir pada-Ku di hadapan orangorang, maka Aku pun akan berzikir untuknya di hadapan orang-orang yang lebih baik daripada mereka. Apabila dia mendekatkan dirinya pada-Ku satu jengkal, maka Aku akan mendekatkan diri-Ku padanya satu hasta. Apabila dia mendekatkan dirinya pada-Ku satu hasta, maka Aku akan mendekatkan diri-Ku padanya satu depa. Dan apabila dia mendatangi diri-Ku sambil berjalan, maka Aku akan mendatangi dirinya sambil berlari.

(Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi, Nasai, Ibnu Majah dan Baihaqi)

Dalam satu hadis lagi, sabda Rasulullah sa.w.:


"Sesungguhnya, bagi malaikat itu, sekumpulan malaikat yang berlegar-legar dalam mencari ahli zikir. Maka, apabila mereka (malaikat) mendapati satu kaum berzikir kepada Allah s.w.t., mereka (malaikat) akan berkata (kepada sesama para malaikat yang lain): "marilah segera kepada hajat kamu (apa yang kamu hajati)" Maka, mereka menaungi golongan yang berzikir (secara berjemaah tersebut) dengan sayap-sayap mereka sehingga ke langit dunia...(ila akhir naas)". (riwayat Al-Bukhari).

Mengenai azan 2x, sama seperti yang ditulis fiey, dilakukan untuk memanggil orang kembali. Akan tetapi, apa yang saya pelajari, tidaklah salah jika tidak diaazankan di pasar dan sebagainya sebb kalau anda turun ke masjid tengok orng sembahyang jumaat (walaupun muslimat), sebelum khutbah bermula, masih ramai pakcik, adik, abang yang duk sibuk berniaga di luar masjid; masih ramai yang masih menghisap rokok; masih ramai yang duk bersembang kosong. Bila azan kedua barulah bergegas-gegas masuk dan bersedia. Benda ini tak boleh dibandingkan kepada masjidil haram; di mana sepanjang waktu di sana dilakukan ibadah, tak kira bila waktunya. Di mana dikatakan di masjidil haram tidak ada zazn 2x sebelum solat jumaat. Mereka ada hujjah dan nas rujukan juga, tapi kalau dibicarakan secara penuh lagi maka akan jadi lebih panjang.

Dan mengenai sama ada sama atau tidak pendapat imam syafi;e dengan mazhab/ulama syafi'iyyah, boleh jadi assignment la pada yang tak tahu lagi apakah perbezaan; atau memang sama? dan jika berbeza, apakah yang berbeza itu dan apakah yang sama? dan walaupun berbeza, kenapa masih dikata mazhab syafi'ie?

Jadi dalam hal ini, saya mengambil pandangan, bagi yang tidak ingin berzikir secara jahar dan secara jemaah, maka tak perlulah buat. Tetapi tidaklah boleh menghukum yang berbuat sedemikian tidak mengikut sunnah dan terkeluar dari landasan agama. Begitu juga dengan apa yang dilakukan di zaman khalifah Uthman r.a. mengenai azan 2x sebelum solat jumaat.

Ini semua supaya kita tidak mudah menghukum. Kadangkala kita belajar sesuatu yang baru, dan apa yang lama itu kita kata ikutan tanpa asas. tapi, apa akan kita kata jika yang mengikut itu juga mempunyai hujjah dan asas mereka juga, yang mana juga menjadi sepakatan?Apatah lagi jik ia juga merupakan ijtihad ulama secara jumhur? (ini contoh, bukan untuk dalam hal ini ya)


Saya tak kata sape salah dan tak kata sape betul ya!


Maka, bagi saya, kedua pihak mempunyai hujjah dan nas mereka sendiri dan tidaklah satu pihak itu boleh mengatakan yang stau lagi tiada hujjah dan TIDAK SUNNAH.

p/s: kalau begitu, kita baca qur'an ini juga tidak sunnah, disebabkan pada zaman Nabi, ada ke nabi minta sahabat bukukan Al Quran sebelum wafat? Ada ke nabi baca qur'an sambil tengok mushaf qur'an? eh, baca qur'an juga ibadat bukan?

Saiyidina Umar mencadangkan supaya al quran dibukukan, pada mula Saiyidina Abu Bakar tak terima kerana katanya Nabi SAW tak buat, tapi akhirnya dibuat juga, kerana jika tidak dilakukan, timbul maslahat lain yang lagi besar yang boleh menjejaskan perkara asas dalam Islam.

p/s2: Bagi yang pening dan ragu-ragu dalam perbincangan ini, diujurkan better pergi mengaji di alam realiti dengan ustaz-ustaz yang dan tempat yang sepatutnya. Sebb dalam benda hukum, yang bertaklid akan ajar apa yang ditaklidkannya sahaja. Jadi platform internet adalah hanya sebagai tempat diskusi umum sahaja.


Allahu'alam. Sekadar perkongsian.

I don't intend ti reply anymore in this topic, just giving my 2 cents in a different view. If nanti yang saya tulis dibalas dan dibalas sampai bila tak habis, sedangkan semua setuju benda ni perkara furu' yang ada khilaf.


By Abang Syed







Thursday, April 30, 2009

1 Comment:

Sufi Intelek said...

aiseyh..aduiihh..ketensionan den melihat entry kali ni..ngapelah panjang sangat intro nak smpai ke readmore tu..huhu...sedih betol..

ada sesape yang boleh tolong?wuwu..
sabor jelah ye..
maaf sangat2..saya memang kena reengineering blog ni after exam..
2 days more..huhu..
DO pray for me..TQ..