Kelas kehidupan

Alhamdulillah, masih lagi berpeluang melakukan aktiviti mengaut ilmu Allah di mana-mana ia berada. hehe..erm, actually saya banyak perkara nak share tentang ilmu yang saya dapat hasil daripada ke sana ke mari, tapi, masa utk menulis itu juga menjadi satu batasan.huhu..

anyway,tak pelah, slowly la ye. Erm..ahad 2 minggu lepas saya berpeluang mendengar ceramah keluarga yang bertajuk Generasi X & Y : Cabaran antara rumah dan sekolah yang panelnya ialah ustaz Hasrizal dan Puan Wardina. Sabtu minggu baru ni saya berpeluang untuk bertemu dengan adik2 PMPUM di Tasik Varsiti dan melakukan sedikit perkongsian bersama mereka, dan sebelah petangnya kelas pertama saya untuk sijil usuluddin modul 3 telah bermula, dengan kelas tasawuf.hehe...Kemudian, malamnya pula saya berpeluang melihat dokumentari tentang Bomoh 0nline, tajuknya catchy tapi sebenarnya ceritakan ttg perihal bahaya kesesatan bomoh ni je. Next, ahad baru ni saya telah pergi mendengar Munaqasyah Sistem Uqubat Menjamin Keamanan Malaysia anjuran HTM bertempat di Sekyen 7 Bangi. Memang satu penerangan yang jelas dan baik.

Kemudian, Allah gerakkan lagi hati saya untuk mendengar kuliah maghrib daripada Ustaz Syaari Abdul Rahman di UIAM Gombak pada hari selasa dan malam ini (rabu), diberi peluang mengikuti usrah gabungan di Jalan Raja Laut tentang Quantum Syukur. Alhamdulillah, peluang untuk menuntut ilmu sentiasa terbuka luas bagi mereka yang mencarinya.

erm, setiap satu program ilmiah ini memanglah saya sangat berbesar hati jika dapat berkongsi dengan kawan2 yang membaca blog saya ini, namum masa agak menekan, jadi sedikit demi sedikit akan saya kongsikan di sini.

Pengisian kuliah maghrib oleh Ustaz Syaari di Uiam memang agak membekas di hati saya, walaupun isinya agak berat kerana dia banyak nak disampaikan, tapi tempoh masa agak terhad.Apapun, antara yang saya dapat ialah, kita perlu banyak membaca untuk menjadi Muslim yang terbaik. Pembacaan dan pengkajian membolehkan kita mengetahui ilmu dan sumber-sumbernya yang sahih sebelum kita nak menyampaikan kepada orang lain.

Surah al-Kahfi:In The Modern Age. Itulah tajuk kupasannya malam itu kalau tak silap saya. Tapi muqaddimahnya cukup panjang berkait dengan asbabul Nuzul ayat, berkait dengan Dajjal dan asal-usulnya dan beberapa kisah2 dari Hadith. Sungguh kagum saya kerana perkaitannya sangat mendalam dan ustaz menerangkannya dengan kemas. Alhamdulillah. erm, nak cerita satu per satu tentang kupasannya itu memerlukan entry yang lain. InsyaAllah saya akan kongsikan kemudian.

Wednesday, October 27, 2010

2 Comments:

Abu Khalifah said...

tengah banyakkan membaca la ni..

Sufi Intelek said...

haha...membaca untuk FYP kah?Semoga ilmu2 yang kita dapat boleh dikongsi..;-)