Syawal 1431H




Assalamualaikum wbr buat semua sahabat2 pembaca semua..hehe..lamanye lah rasa tak update blog. tulah, sebab banyak sangat mengadap menda lain, blog pun dah penuh sawang2 nya..hehe..
Anyway, masih belum terlambat lagi rasanya untuk saya mengucapkan:

SELAMAT HARI RAYA EIDULFITRI 1431H

kepada semua rakan2 pembaca Falsafah Kombat. Setelah lebih kurang 2 minggu bercuti di kampung halaman, Kuala Lumpur sudah menanti kepulangan saya dan kalian semua..hehe..
Alhamdulillah, kita masih lagi diberi izin oleh Allah untuk bertemu dengan Syawal 1431h setelah Ramadhan berlalu meninggalkan kita. Dan kita perlu sentiasa berdoa lagi moga2 Allah akan pertemukan lagi kita dengan Ramadhan Kareem 1432h InsyaAllah.

Erm, saya tak ada apa yang menarik untuk dikongsi, hanya terfikir untuk menulis sesuatu di blog ini, tapi tak tahu apa. Tak pelah, Juz satu muhasabah ringan untuk kita semua.

Syawal pasti akan terasa sangat sekejap dan selepas ini bulan lain pula akan menyusul. Hari berganti hari, minggu berganti minggu dan seterusnya. Sehingga kita tidak sedar dan lupa bahawa setiap hari umur kita makin lama makin singkat. Hayat kita di dunia semakin menghampiri penghujungnya. Sehinggalah bila sampai tarikh lahir kita atau sambutan tahun baru, barulah kita sedar peningkatan umur kita.

Oleh sebab itu ramai manusia sekarang hidup tak ingat mati. Mereka buat sesuka hati dan lupa bahawa mereka akan di hisab dan dihadapkan ke Mahkamah Allah satu hari nanti. Kita sebagai hamba yang diberikan pencerahan oleh Allah melalui ISLAM perlu sentiasa sedar bahawa kematian semakin menghampiri kita. Orang yang paling bijak adalah orang yang sentiasa mengingati mati.

Dan, cukuplah mati & kubur sebagai peringatan terbesar buat kita. Hubungan dengan Allah dan manusia adalah bekalan kita untuk pulang ke kampung akhirat kelak. So, jika setiap saat kita ingat Allah dan kematian adakah kita ada masa utk ingat dan rindu pada orang lain?pada harta, pada kemewahan, pada kerja dan sebagainya? Fahamilah konsep KHALIFAH yang ALLAH dah amanahkan kepada kita. Jangan kita jadikan diri kita sebagai OWNER of this world. Sedangkan Allah lebih berkuasa dan berhak atas semuanya..

Last word, Jadilah hamba yang sentiasa bersyukur dengan apa yang ada dan sentiasa jadikan hari ini lebih baik dari semalam.

Selamat meneruskan ziarah...

Sunday, September 19, 2010

Iftor + tarbiyyah


Assalamualaikum wbr..

Erm, ari ni tak de pape nak update kot. Juz semalam kami dah laksanakan janji kami kepada adik2 di Flat Seri Perantau yang beria-ria ajak kami berbuka bersama. Kami pun mintalah sedikit peruntukan daripada boss untuk membeli makanan kerana dijangka seramai 10-15 orang akan join iftor di markaz blok H kami ini.hehe..

Selepas selesai urusan admin di markaz kami, saya dan kawan saya keluar pada jam 6 petang untuk mencari juadah berbuka puasa. Jauh juga kami pergi, alasannya, makanan di sekitar Port Klang tu tidak memenuhi selera kami dari semua sudut.hehe...banyak juga yang kami beli antaranya nasi putih + lauk, roti john, air soya dan cincau. Alhamdulillah cukup duit.hehe..

Sampai markaz tu kami pun mula la hidang2kan makanan tu. Tapi masa kami sampai tu, tak de orang lagi. walhal time tu dah jam 7 lebih dah. huhu..Akhirnya waktu berbuka seramai 6 orang je termasuk kami dan tengah2 kami makan tu, datang lagi sorang adik ni. So, total 7 orang je. Makanan banyak lebih ni, kami pun bahagi2 kan kepada mereka utk di bawa balik. Then, kami solat maghrib bersama. Saya gembira dapat membetulkan sedikit kesilapan adik tu sewaktu solat dan dia sangat menghargainya.Alhamdulillah.

Saya punye plan, jam 8 malam dah mula gerak utk solat Isya' di Masjid Negeri Shah Alam. Last2, duk melayan depa2 tu, sampai orang dah azan Isya' pun kami tak gerak lagi.hehe..Last2 saya kata kat kak wan, kita solat sendiri jelah. Akhirnya kami pun solatlah jemaah berdua sebab sorang lagi kak fida dah gerak KL, ada meeting. Lepas dah selesai solat tarawikh, kami pun gerak pulang ke Cheras area jam 10 malam. Memang agak memenatkan, tapi seronok. Terasa semakin rapat dengan adik2 tu. Dan kami memasukkan sedikit sebanyak elemen tarbiyah untuk menasihati mereka dengan cara yang terbaik. Alhamdulillah mereka menerimanya.

Semoga selepas ini mereka akan jadi lebih baik lagi InsyaAllah...

Then, saje la nak share dengan korang blog adik saya yang saya tak pernah menyangka dia akan menulis sebegini..waa...sungguh kagum..saya pun tak sehebat dia ni..hehe..Tapi dia memang ada talent untuk menulis perkara yang jiwang2 ni..ahaks...

Sakura Soul

Friday, September 3, 2010

SEMARAK MERDEKA 2010


Alhamdulillah..

pada 30 Ogos malam, saya dan seorang sahabat telah pergi memeriahkan sambutan hari kemerdekaan di I-City Shah Alam. Sungguh ramai orang. Sambutan anjuran Kerajaan Negeri Selangor ini bermula sejak petang 30 Ogos itu lagi dengan pelbagai booth di buka. Antaranya ialah perkhidmatan daftar undi, Generasi Idaman Selangor (GeMS), PPAS dan sebagainya yang menyumbang manfaat kepada rakyat daripada kerjaan negeri Selangor.

Saya berkesempatan di sana sejak jam 6.20 petang. Berpeluang mendengar tazkirah sebelum berbuka puasa daripada Ustaz Zamri tv9. Menarik & kelakar, namun penuh ilmiah dan muhasabah. Alhamdulillah. Makanan berbuka di taja oleh penganjur dan kami diberi makan dalam polistrin. Saya dan sahabat telah berjumpa beberapa orang senior kami dari UM dan mereka telah mendaftar sebagai urusetia yang akan mengikuti Ekspidisi dakwah pada malam tersebut. Terdapat juga kempen anti-zina yang dilancarkan oleh kerajaan negeri yang sangat bermanfaat untuk warga selangor.

Kami berbuka di surau muslimat yang disediakan, seterusnya bergerak ke dataran solat di depan pentas utama. Pengisian antara maghrib dan isya' di berikan oleh Tn Hj Jamaluddin yang merupakan Timb Pengerusi Yayasan Amal yang telah pergi ke Palestin dan menjadi sukarelawan di sana. Beliau menceritakan pengalaman beliau ke sana. Sungguh trajis dan terbentang kekejaman Yahudi terhadap manusia. Sedih mendengarnya.

Seterusnya kami solat Isya' yang diimamkan oleh Ustaz Shahrizan, murobbi Imam Muda TV9, dan tarawikh yang sepatutnya diimamkan oleh juara imam muda, Ustaz Asyraf diimamkan oleh Ustaz Shahrizan juga dan 2 rakaat ke-8 barulah Imam Muda Asyraf sampai dan mengimamkan solat tarawikh dan 3 rakaat witir. Alhamdulillah.

Seterusnya selesai solat witir, kami dihiburkan oleh artis2 jemputan dengan lagu2 yang bertemakan ketuhanan dan kemerdekaan. Sajak2 patriotis penuh penghayatan di sampaikan oleh ketua pemuda daripada PAS & Keadilan. Memang menarik. Kemudian ucapan oleh YB Dr. Halimah Ali, exco yang menganjurkan program ini dan ucapan perasmian daripada MB Selangor, YB Khalid Ibrahim. Saya terlepas untuk melihat gimik perasmian kerana mengambil wudhu' untuk solat hajat selepas laungan kemerdekaan nanti. Tapi tak pelah, tak rasa rugi pun. hehe..

Kemudian ketika countdown telah mencecah angka 0, MB sendiri melaungkan MERDEKA dan selepas itu doa selamat dibacakan oleh Imam Muda Asyraf, selepas doa barulah pertunjukan bunga api yang memuaskan hati saya. Sangat menarik.hehe..saya ada buat rakaman menggunakan SEK810i . Selepas itu barulah kami menunaikan solat sunat hajat memohon kesejahteraan untuk Selangor dan Malaysia yang juga diimamkan oleh Imam Muda Asyraf. Alhamdulillah. Selesai sudah sambutan kemerdekaan peringkat kerajaan Negeri Selangor.

Malam itu sebelum balik, sempat saya dan sahabat mengambil gambar di beberapa lokasi menarik di sekitar I-city. Banyak lampu2 yang pelbagai bentuk di jadikan latar belakang pengunjung di sana. Berbagai2 bentuk fauna dan flora.hehe..

Beberapa waktu sebelum jam menunjukkan pukul 12 malam, dataran di I-City telah dipenuhi oleh pelbagai jenis manusia yang ingin menyambut merdeka. Di situlah terdapat ramai mad'u yang hadir dan itulah salah satu faktor utama sambutan yang penuh Islamik itu dilakukan di situ. Namun bagi saya, satu perkara yang tidak kesampaian, iaitu range speaker yang digunakan tidak sampai ke ruang belakang dataran, walhal di situlah ramai mad'u berkumpul menunggu waktu detik 12 malam. Dan bagi saya segala amanat dan kata2 dakwah kurang sampai kepada mereka kerana keadaan di belakang sana agak sesak dan bising dengan orang ramai.

Namun usaha yang baik ini, moga Allah memberi ganjaran sewajarnya. Saya amat berharap semua hadirin yang datang ke sana mendapat sesuatu yang bermanfaat. Semoga sambutan kemerdekaan seperti ini dapat dilakukan lagi pada masa akan datang. sehingga ia dapat dilaksanakan di peringkat kebangsaan. Alhamdulillah.

Wednesday, September 1, 2010

Minda & ilmu


Alhamdulillah...masih diberi kelapangan masa dan kesihatan oleh Allah yang mana ia adalah antara nikmat2 Allah yang tidak terhitung oleh makhluk. Hari ini suka saya ingin berkongsi beberapa perkara tentang ilmu dan perkongsian yang saya dapat hasil daripada menghadiri beberapa sesi kelas, dan forum.

Antaranya ialah sesi pemecahan minda. Betapa aqal yang Allah kurniakan kepada kita ini perlu dimaksimumkan sebaiknya dalam ruang lingkup kerja serta kehidupan kita sebagai hamba Allah. Minda yang baik akan menghasilkan sesuatu yang baik. Oleh sebab itu, minda perlu diberi makanan yang sepatutnya. Makanan minda ialah pembacaan. Pembacaan bukan sekadar membaca novel, cerita2 tauladan bahkan ia merangkumi segenap disiplin ilmu. Ilmu yang sentiasa ditambah dari hari ke hari akan menjadikan seseorang itu lebih berani dan bijak menyuarakan pendapat.

Oleh sebab itu, orang yang berpendirian dengan ilmunya dan yakin bahawa Allah memandunya ke jalan yang benar, tidak akan takut untuk terlibat dalam sesuatu kebenaran biarpun ianya pahit untuk diterima. Satu kata2 yang saya quote daripada Dr.Dzulkefly Ahmad tadi 'Never fear to engage. Never engage out of fear'. Jangan takut untuk terlibat dan jangan terlibat kerana takut. Orang yang berilmu mesti ada keberanian dan prinsip yang mana ia dilandasi oleh Aqidah yang haq.

Selain itu, Dr.dzul juga menekankan aspek KESEDERHANAAN dalam segenap aspek diteguhkan dengan hujjah Rasulullah " Khairul umuri ausotuha.." sebaik2 perkara adalah bersederhanaan. Umat Islam kini yang dituduh extreme, kita perlu membersihkan semula nama tersebut dengan menengahkan Akhlaq Islam yang sebenar. Bersederhana dalam setiap perkara.

Kemudian saya didedahkan tentang pembedahan buku. Buku adalah salah satu punca ilmu. Jika kita tidak memberikan makanan kepada minda, bagaimanakah kita akan menjana 1 minda yang intelligent, creative & smart. Cintailah ilmu dan hargailah sementara Allah memberi ruang untuk kita mendapatkannya.

Seterusnya, kepentingan orang2 yang menjadi golongan pemikir amat penting dalam satu-satu organisasi. Saya tidak nafikan saya lebih senang melaksanakan sesuatu tugas (executive) berbanding orang yang berfikir tentang idea dan konsep sesuatu projek. Namun kita tidak dapat lari daripada menjadi orang yang berfikir. Golongan pemikir inilah menjadi nadi kepada satu-satu organisasi. Kalau semua orang nak buat kerja, siapa nak jadi tukang pikir? Tapi tak ramai yang sanggup menjadi golongan pemikir, kerana ia perlu menguasai segenap disiplin ilmu dan perlu sentiasa komited dengan kajian ilmu dari masa ke semasa. Golongan pemikir ini adalah sangat diperlukan dalam zaman sekarang.

Sebelum berbuka puasa, saya telah menghadiri satu forum yang menarik, pengisiannya berkisarkan tentang gerak kerja Islam oleh ahli gerakan Islam yang semakin lama semakin merudum. Ini adalah satu muhasabah kepada kita semua. Kadang2 kita perlu pandang ke belakang sebentar untuk menjana idea baru menghadapi hari mendatang. Golongan yang bekerja untuk Islam mencapah dalam pelbagai aspek, oleh itu kerjasama &persehaman sesama ahli amat diperlukan dalam membentuk sebuah organisasi yang ideal.

Secara keseluruhannya, saya amat bersyukur hari ini kerana dapat berjumpa dengan ulama-ulama, dan diberi rezeki oleh ALLAH mengutip mutiara-mutiara ilmu diserata mukabumi ini.
Semoga kita semua tergolong dalam golongan hamba-hamba Allah yang sentiasa berfikir untuk mencari keredhaan Allah dalam konteks khalifah di bumi ini. Sentiasalah berfikir untuk kemaslahatan ummah. Allah bersama kita.

Saturday, August 14, 2010

Ramadhan Oh Ramadhan...


Assalamualaikum wbr.

wah, lama sungguh ku tidak update blog ini. Hampir 2 bulan. Bukan ape, bila dah x de mood nak update tu, payah gak lah. Kadang2 banyak menda nak share, tapi tunggu masa sesuai..hehe..erm, kali ni x de ape nak share, juz nak ucapkan pada korang sume. Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak. Semoga ibadah puasa yang kita sedang tunaikan ini mendapat keredhaan Allah dan semoga ia menjadi saksi di akhirat kelak.

Ramadhan ni special sebab ape tau, alaa..korang pun dah tau sebab apa kan. Allah itu Maha Pengasih dan Penyayang. Dia buka seluas-luasnya semua pintu kebaikan dan Dia menutup segala pintu keburukan di Bulan Ramadhan ini. So, kita ni jangan jadi bengong, tak reti nak hargai kurniaan Allah yang sebegini besar.

Alim ulama' sangat merindui dan sentiasa menanti2 kan untuk beribadah dan berdua-duaan di Malam hari di bulan Ramadhan bersama Allah. Kerana di situlah ketenangan hakiki diperolehi.
Ramai orang berebut untuk mendapatkan ganjaran yang Allah tawarkan di Bulan Ramadhan ini. Sebab tu ramai orang bersedekah, mengaji Quran, Qiamullail dan sebagainya.

Jadilah kita antara orang-orang yang menghidupkan Ramadhan dengan pelbagai ibadah yang diajarkan oleh Rasulullah. Semoga kita semua termasuk ke dalam golongan orang-orang yang diredhai ALLAH.ameeen...

Thursday, August 12, 2010

Sekitar MIHAS 2010

Alhamdulillah... tengahari tadi diizinkan dan diberi peluang oleh ALLAH untuk menjadi salah sorang antara semua penduduk di Malaysia yang menyertai dan melawat MIHAS 2010 di perkarangan MATRADE. Biasalah..hari ahad, memang ramai lah orang. Saya sampai kat sana sekitar jam 10.30 pagi..Alhamdulillah ada parking lagi untuk motor.


Register di khemah D. Dia ada khemah D-G..khemah dia bukan kecik-kecik..ada gambar khemah dia kat bawah ni saya ambil..

Lepas dah register, mulalah pengembaraan saya ke serata booth yang disediakan. Di maklumkan terdapat lebih 500 buat booth yang disediakan untuk para pengunjung. Banyak giler tuh!..jenuh gak nak berjalan..ada 4 khemah gedabak nak kena habiskan..huhu..

Banyak booth makanan yang disediakan. Ada jugak booth Public Mutual, bank-bank..Insurans dan sebagainya. Ada jugak company service & Consultancy, tapi mesti yang berkaitan laa..huhu..
Tapi, masa saya p Mihas tadi tu, pelik jugak, sebab ramainya company2 yang dimiliki bukan Orang Islam. Ramai juga chinese yang masak, goreng2, jadi promoter untuk produk mereka. Ada juga yang ownernya Chinese tapi promoter dan staf2 lainnye adalah Melayu. So, I get confused..ape yang MIHAS sebenarnye..huhu..apekah penganjurnya MITI, MATRADE, HDC & YADIM telah menimbangkan semua penyertaan syarikat2 ini?

Agak meragukan jugak sebenarnya. Tapi, saya pun x tahu nak tanya kat sape. Namun saya berhusnu zon sahaja, lagipun pada produk2 mereka mempunyai tanda halal. Saya berjalan dari D-G dan merasa beberapa jenis makanan dan minuman yang disediakan. Ada yang menarik dan beberapa keping gambar saya letakkan di bawah untuk tatapan kalian.

Pengarah Hiraq sendiri turun padang untuk mempromosikan produk mereka hari ini. Saya juga menyapa pengarah urusan Guarana Cappucino yang memang saya kenal di suatu tempat dahulu. Rupanya dia ni bawah MITI..hehe..

Produk Kesihatan dan kecantikan juga ada dipamerkan dan dijual, tapi tak sebanyak produk makanan la. Booth2 ini dibahagikan mengikut negeri. Memang ada yang sedap tu sedap betul. Tapi saya tak membuat peruntukan untuk membeli produk yang ada kat sana. So, memang saya rasa lah makanan yang blh di rasa...hehe..ada juga perkhidmatan urut kaki dan mesin urut kaki. Mesin2 pun banyak yang dipamerkan kat booth mereka.

Antara makanan yang sempat sampai dalam mulut saya ialah coklet2, air mango, air coklet, air limau ais + rumpai laut, susu kambing, popia otak2, roti jem kurma, rumpai laut, keropok lekor, tempe stick, hotdog otak2..cheese..ayam, kobis bunga goreng, biskut+jem coklet, pizza, kari ayam, dan macam2 lagi makanan yang di offer, tapi ada gak yang saya tolak.hehe..

Pastu masa sampai kat satu booth kecantikan ni, dia duk promote satu produk untuk kecantikan muka, xpayah pakai conditioning, x payah pakai bedak juge katanya. haha..dia x tahu memang den tak pakai sume2 tu..Dia siap test kat tangan den laie, 2x lak tu..mula-mula dia test, dia sapu2, sambil promote2, then dia cakap..'oo..nampaknye yang ni agak cerah dengan kulit adik, try kita guna yang ni plak', tau la tangan den golap, haha...sabor jela..tapi kesian la kat dia..dekat 10minit gak kot den tersekat kat situ, tapi den x beli jugak. Harga dia hari ini sahaja, RM25 harga di luar RM59. Tapi sebab saya memang x de peruntukan untuk itu, so, bye2...

Next saya jalan2 lagi kat G dah ni, dah nak habis pusing dah. Terjumpelah plak sorang akak ni, mula2 tengok dari tepi, then dia pandang belakang, pastu bila dia pandang depan balik, barulah saya tegur, dah sure orang nye baru tegur, kang salah orang kang, tak pasai2 malu free.haha. Senior UM saya satu fakulti, dia datang dengan Family Kakak dia yang tinggal kat area Jalan Duta tu jugak. Kak Radiah Idris, nama manja dia Kak Rad. hehe..kami borak2 la lebihkurang 10minit, pastu kami separate lah. Saya pun nak balik dah time tu.

Tengok ramai juga mak ayah beli2 barang untuk anak2 dia, beli barang2 nak masak, sebab harga kat sana pun memang harga promosi. Murah la dalam RM1-RM2.hehe..Tapi saya punye beg kurus je..hanya berisi pamplet2 yang diberikan.hehe..itulah orang saya, sebagai orang yang bebas=)..

So, berakhirlah pengembaraanku di MIHAS pada tahun ini. Memang banyak lah pengalaman saya pada hari ini. Datang sini baru kita tahu, tak kurang juga pengusaha produk2 makanan daripada orang China, Melayu dan India saya tak pasti pula. Produk daripada luar negara pun ada, dari Arab la kebanyakannya. Produk selama ni yang baik tapi kita tak tahu ada di pasaran, dan ada juga produk baru yang akan dipasarkan, tapi kita dah tahu dulu.
Memang kita nampak kat sini semuanya halal2 belaka, tapi dari segi Toyyiban nyer?adakah boleh kita pastikan?Wallahu 'alam. Pendek kata, hidup hari ni tak sama macam dulu. Oleh itu, setiap kali sebelum menyuapkan apa2 dalam mulut kita, bacalah doa hindari penyakit. Bismillahillazi la yadhurru ma'asmihi syaiiun fil ardhi wala fis samaai, wahuassami'ul 'alim.
Heheh..Alhamdulillah.






Nilah bangunan Matrade, Tapak pameran nya adalah di MECC

Ni goodie bag yang depa bagi..dalam 2 ada la barang2 tajaan sket, 3 in 1.

Sticker yang kena tampal kat baju masa nak masuk...

nilah rupe khemahnye..besar tak besar..try imagine..hehe...




hulubalang melaka mai promote kopi hang tuan kat KL..ahaks..bajet macam patung r konon, masa den ambik gambar, dia pandai lak pandang...eeiii...

Macam2 gaya nak mempromosikan produk mereka..


Produk daripada ubi kayu...menarik gile..memang eco-friendly, dan berbaloi


One of the my favourite things...ahaks...cheese hotdong...


Uishh...ada orang masak gulai kawan dalam exibition hall, habis semua berbau. Tapi, ini adalah replika semata2...haha...orang yang kaco tu pun x idup..api dia mentol je..sayang r, gambar blur


Ini adalah udang yang telah di froze kan..ada gak ikan besar gedabak. Takut den nengok..huhu..

Optional of Mr.Potato and Pringles..





Haa..ni lah dia air limau nipis + rumpai laut, Semua produk kat sini berasaskan rumpai laut. Air dia memang bez giler..Dalam mangkuk putih tu, itulah seaweeds

Salah satu booth keropok lekor, tapi ini adalah daripada mersing, bukan pantai timur..hehe..

Mesin ni digunakan untuk proses teh dan air teh sabah


Haa..ini adalah booth Hai-O yang menjual pelbagai produk, rasanya kebanyakannya dari China. Halal la tapinye..hehe...



Sunday, June 27, 2010

Hari ILMU & Gerakan Membaca Perdana 2010

Alhamdulillah...


Pagi tadi saya diizinkan oleh Allah menyertai Hari Ilmu anjuran Kerajaan Negeri Selangor dan perbadanan perpustakaan awam selangor (PPAS). Bermula seawal jam 7 pagi tadi, taman tasik shah alam sudah mula dipenuhi oleh peserta yang ingin menyertai gerakan membaca perdana 2010. Saya sampai pun dah agak lewat, sekitar jam 8.4o pagi. Masa tu dah penuh dah bas dan kereta kat tepi-tepi jalan kat taman tasik tu.huhu..

Lepas sampai tu, teruja la saya tengok ramai orang, budak-budak, orang dewasa dan kanak pun ada, pendek kata semua peringkat umur pun ada.hehe..saya pun terus mendaftar dan ambil satu majalah foward, sebab saya lupa bawa buku dari rumah untuk aktiviti gerakan membaca nanti..hehe...

Lepas dah daftar, saya pun p mencari makanan untuk breakfast. Boleh tahan mahal jugak la makanan dia. Then, masa nak cari port nak makan, ternampaklah krew-krew nasyeed.com yang sedang bertugas. CEO nya menjadi MC menarik perhatian saya. Lepas makan, saya tegur dia dan saya pun mula bergerak mencari kawan yang kebetulan bertugas di meja pendaftaran.

Masa tengah mencari-cari tu, ada akak kat meja pendaftaran tu panggil nak bagi breakfast, nasi goreng dan air mineral. Dalam hati cakap "kan bagus kalo dapat awal-awal tadi..xdelah habis RM1.50 den p beli breakfast sendiri"...huhu..cari tempat lepak bez, bawah pokok teduh dan makan kat situ. Memang ramai la orang, mane-mane ada je orang duduk. Dia ada petak-petak bernombor dia, dan dah di'reserve'kan untuk mereka yang mendaftar awal. Ada daripada sekolah2 sekitar shah alam la ramai, then agensi2 kerajaan, MBSA, MBPJ, JPS, Yayasan Selangor, dll..pastu ada gak daripada privet, ada gak UNISEL, budak-budak tadika pun ada.

Melayu, china, india..semua ada. Macam 1 Malaysia la plak, tapi baguslah, budaya membaca ni bukan untuk orang Islam je...tapi, untuk semua hamba Allah.

Lepas MC soh penuhkan bahagian depan tasik, saya pun terus bergerak ke bawah sket, sebab dia kata nanti orang Malaysia Book of Record nak kira. Konon je tu..padahal dah tau bilangan peserta melalui pendaftaran. ahaks. nak tergelak je den..huhu..MC pun dah umumkan sebelum aktiviti membaca perdana tu dimulakan, penyertaan dah menceceh 14 RIBU orang!!Wow..what a shock..i dont expect there are so many people interest on this event..huhu..nampaknya promosi program ini sungguh berjaya. Tahniah untuk mereka yang menjayakannya!

Jenuh gak menunggu jam 10 ni..dia punye perkiraan sejam. 10-11 pagi, so, start daripada jam 10, kita kena fokus membaca...kononnyelaa...hehe..jam 11 nanti sultan sampai dan berikan beberapa amanat. Tapi, habis je jam 11 tu, saya terus blah. Bukan saya je..orang2 lain pun same.ahaks..Program ini juga mendapat pengiktirafan Largest Outdoor Reading Event in Malaysia. Tu yang dapat masuk Malaysia Book of Record tu..hehe..

Dalam tempoh masa 10-11 tu...macam2 la gayanya orang membaca..ada yang baca kuat-kuat, ada yang baca gurau-gurau, ada yang buat lawak kering & basah, ada yang menguap dekat 10 kali..haha..tengah2 baca tu, saya tergelak dek lawak-lawak yang sampai ke telinga ni..hehe..

Dalam tempoh masa tu juga banyak bot lalu lalang depan kami. Bot, orang yang kira bilangan orang, bot orang ambik gambar, bot mbsa, bot polis, bot bomba..haha..last sekali masa dah habis tu, bot sultan,mb dan pengarah ppas lalu dan lambai2 depan kami. Sebelum tu kawan saya mesej untuk jumpa sebab dia nak bagi barang-barang yang dapat sepatutnya masa register. Lepas semua dah bersurai, saya pun dihantar oleh kawan saya balik ke tempat parking motor yang agak jauh dengan tempat kami jumpa tu.

Beberapa keping gambar waktu kejadian untuk tatapan korang.hehe..

boleh juga dapatkan maklumat lanjut dan berita melalui link ni..
Semoga bukan hari ini sahaja hari ilmu..patutnya hari-hari jadi hari ilmu..hehe..macam tu juga hari ibu dan hari bapa...hehe..

Ketika di meja pendaftaran



keadaan di sekeliling tasik


Belon besar..mercu tanda hari ilmu...


antara laluan yang disediakan


suasana ketika sebelum mula program

nasi goreng breakfast yang disediakan





haa...ni lah suasana tepi tasik yang dah dipenuhi oleh orang ramai...

burung2 ni pun naik join kami baca buku...hehe...

ni la rupenye bila semua orang tengah membaca buku..memang bez..


kan bagus kalo ari2 dan katmana2 pun semua orang macam ni...

ni masa nak menyambut bot VIP datang...

ni masa bot MB, Pengarah PPAS lalu


Bot pengiring...syoknyer..nak naik juge..huhu...


Cap yang diberikan PERCUMA...hehe..lambang PPAS


Mahal nie..


Mesti p pesta buku dia plak la pasni...huhu..



Memang rugi kalo p, tapi x dapat cap dia..haha...


Antara Majalah yang diberikan untuk dibaca...



Ni pun free gift gak..saya dapat 2..hmm..lagi satu untuk sape ye?
ehem..ehem...=)

Sempena ulang tahun shah alam pada 10 okt0ber 2010 ini...dia siap promote awal2 lagi dah..hehe...