Ramadhan menjengah lagi...Alhamdulillah!
Hanya padaMu Allah aku bersyukur atas segala nikmatMu yang tidak pernah berhenti. Maha suci Engkau Allah. Jadikanlah ini Ramadhan ku yang terbaik. Terimalah semua amalku dan jauhkanlah aku dari maksiat dan dosa...jauhkanlah Ya Allah..Jauhkan ia Ya Hafiz Ya Muhaimin.Tuesday, August 2, 2011
Posted by Sufi Intelek at 8:46 PM 0 comments
Labels: cinta hakiki, motivasi, Ramadhan
Allah Al-Baari..
Nampaknya terlalu tenang
Tapi di dalam hati
yang terpendam persoalan
Perlukah aku khabarkan yang ku alami
Apakah akan terjawab semua
Perlukah aku bukakan keaibanmu
Semuanya terletak dalam hati kecilku
Segala kebenaran atau penjelasanku
Mempunyai berbagai tafsiran tersembunyi
Ku mohon pada mu Tuhan
Berikanlah kekuatan
Untukku menghadapi semua ini
Tuhan ku terus berserah
Berikan aku hidayah
Agar tidak tersalah arah
***videonya xde dalam youtube..so, xleh nak attach sekali..korang nak dengar lagu dia..cari kat 4shared..hehe...
Lagu: Perlukah aku khabarkan
Kump: Saff One
Allah yang pegang semua rahsia...
Wednesday, July 27, 2011
Posted by Sufi Intelek at 9:21 AM 0 comments
Labels: my three yen, nasyid
HaPpy?
Monday, July 11, 2011
Posted by Sufi Intelek at 12:11 PM 0 comments
Labels: cinta hakiki, Dakwah, motivasi, my three yen, sahabat
Rapuhnya Cintaku padaMu
Artist : Opick
Lirik Lagu : Opick - Rapuh
Opick - Rapuh
detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan
seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup
meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu
maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta
detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu
Thursday, July 7, 2011
Posted by Sufi Intelek at 12:16 PM 0 comments
Labels: Dakwah, motivasi, my three yen
Marketing is money!
Dah lama x update blog. same reason..hehe..x sempat, x de mood..macam-macam la. Anyway, saya baru balik dari my hometown, join kursus 'mastermind marketing' kat sana yang saya jumpa iklannya di akhbar sinar baru-baru ini. Biasalah, kursus muqaddimah murahlah..sebab lepas tu depa nak promoto kursus yang lagi mahal dan lagi banyak ilmunya.
Apapun, sesi yang bermula sekitar jam 9.30pagi dan berakhir 1.15petang banyak memberi input baru dan membuka mata saya bahawa dunia perniagaan ini sangat luas dan masih banyak yang belum saya terokai dan pelajari. Permulaan sesi ini membuatkan saya terfikir bahawa amat perlu menetapkan matlamat dan apa yang kita nak capai dalam perniagaan yang kita ceburi ini. Well, hobi juga blh membawa duit, hobi juga blh jadi satu perniagaan. Bidang apapun yang kita ceburi, mestilah selari dengan jiwa kita, agar tidak menjadi konflik ketika mengendalikan perniagaan tu nanti.
Speaker dia sorang je. Dr. Azimuth, x sure la korang pernah dengar nama tu ke tak kan..tapi, dia ada banyak health and beuty centre. Of course la dia akan promote produk2 dia at the end session tu an, memang bez dan saya macam berminat, tapi bila pikir balik dalam2..saya hanya berkelayakan utk jadi pengguna nya sahaja tidak layak untuk menjadi pengedar atau stokisnya. Kalau korang nak tahu sape Dr. Azimuth ni, blh lah tanya lebai google ye.hehe..
Banyak lagi sebenarnya benda2 yang dishare oleh beliau, saya x blh nak ulas panjang-panjang tapi saya akan share point2nya je yep. Antaranya:
Usahawan mestilah berdisiplin
Mesti kerja kuat dan bijak
Pembahagian masa perlu bijak
Perlu ada inner strength utk menghadapi cabaran (akan saya ulas post akan datang,part menarik ni)
Perlu menghayati setiap post kita sama ada kita sebagai pelajar, usahawan atau pekerja biasa.
Aura / perasaan seronok dalam setiap kerja yang kita lakukan akan terasa tempiasnya oleh orang-orang disekeliling kita menyebabkan persekitaran kerja itu jadi baik.
22juta orang yahudi telah menguasai ekonomi america, russia dan eropah
Orang yang EQ nya rendah sukar untuk berjaya (EQ= Emotional Quotion)
TV dikatakan IDIOT BOX yang akan menyebabkan IQ orang yang melihatnya terutama kanak-kanak menurun sebanyak 10-20%.
Hidupkan budaya membaca buku dimana sahaja.
Amalkan Exercise Calm Breathing
Ubah attitude guna sub-conscious mind
pupuk jiwa utk mendapat kepuasan hidup dengan kehidupan sederhana
Kalau nampak orang Islam kaya , doakan mereka agar lebih berjaya.
Kreatifkan dan jadikan biznes anda mencapah
Follow up prospek / potential customer 3-5-7.
proses follow up secara manual lebih berkesan.
Perkongsian seterusnya tunggu ye..maaf x dapat post sharing pasal pengalaman umrah lagi.
Monday, June 6, 2011
Posted by Sufi Intelek at 10:21 AM 1 comments
Labels: Ilmiah, Info, isu semasa, mindsetting, motivasi
I LOVE MY FRIEND!
Dah lama juga ye saya x update blog..anyway, semoga Allah sentiasa rahmati kita semua. Walaupun sibuk dan banyak kerja, kita mesti sentiasa menikmati hidup ini dengan lapang dada dan menerima setiap apa yang Allah berikan kepada kita.
Erm..nak share ape ye? erm..pengalaman saya di Haramain? tak sesuai kot sekarang, nanti2lah..itu nak citer mau nye 3,4 page.huhu..nanti korang plak termuntah2 nak baca.hehe..
haa..tadi sempatlah layan naruto shipudden jap. Perkara yang paling menyentuh hati saya ialah, nilai PERSAHABATAN mereka. Masa episod yang saya dan tengok kejap tu, Sakura tengah dalam keadaan genting, dia kena ikat dan kena sembur asap beracun oleh musuh dia, ape nama ntah. Pastu, dia memang kena tahan nafas, sampai satu tahap tu, dia dah lemah. Pastu, tetiba, dia teringat satu kenangan dia yang dia pernah cakap pada Naruto, masa tu Naruto kat hospital kena tahan sebab cedera parah. Dia cakap kat Naruto bahawa dia tak akan kalah dan meninggalkan Naruto dalam mana-mana perlawanan. Dia teringat bahawa dia kena melindungi sahabat2 dia, iaitu Naruto dan Sasuke.
So, dari situ dia dapat kekuatan (hakikatnya Allah Al-Qawiy yang bagi..hehe..) utk lepaskan diri. Dia buat 1 letupan yang boleh membebaskan dia dari ikatan tu dan berjaya kembali ke tempat yang selamat.
Nak katanya kat sini, betapa akrabnya mereka sehinggakan mereka sentiasa rasa nak protect each other and must stay alive for their friends.Huh..mahal tu..itulah yang paling manis dalam persahabatan.
Ok dah..kepada semua sahabat2 saya. Saya sangat menghargai korang dan sayang korang. Erm..saya bukan orang yg mudah tunjuk2, so, saya tak tunjuk la perasaan yang ada dalam hati ni. (tapi kadang2 tertunjuk juge..huhu..)Hanya ALLAH yang tahu. Sebab saya rasa itulah perangai anak sulung kot..huhu..Entah. Tapi nak express my feeling memang agak susah.Nak2 bab2 macam ni...
Indahnya hidup ini dikelilingi oleh sahabat2 yang baik dan bez..Syukran Allah..I love them juz becoz of You oh Allah...
English hancur..haha..
Next Entry would be my experienced @ Haramain...hehe...InsyaAllah...:)..
Satu lagu bez nak share dengan u all..Badar 3I3 by Mestica..
Tuesday, May 17, 2011
Posted by Sufi Intelek at 2:30 AM 0 comments
Labels: mindsetting, motivasi, sahabat



