Marketing is money!


Assalamualaikum wbr

Dah lama x update blog. same reason..hehe..x sempat, x de mood..macam-macam la. Anyway, saya baru balik dari my hometown, join kursus 'mastermind marketing' kat sana yang saya jumpa iklannya di akhbar sinar baru-baru ini. Biasalah, kursus muqaddimah murahlah..sebab lepas tu depa nak promoto kursus yang lagi mahal dan lagi banyak ilmunya.

Apapun, sesi yang bermula sekitar jam 9.30pagi dan berakhir 1.15petang banyak memberi input baru dan membuka mata saya bahawa dunia perniagaan ini sangat luas dan masih banyak yang belum saya terokai dan pelajari. Permulaan sesi ini membuatkan saya terfikir bahawa amat perlu menetapkan matlamat dan apa yang kita nak capai dalam perniagaan yang kita ceburi ini. Well, hobi juga blh membawa duit, hobi juga blh jadi satu perniagaan. Bidang apapun yang kita ceburi, mestilah selari dengan jiwa kita, agar tidak menjadi konflik ketika mengendalikan perniagaan tu nanti.

Speaker dia sorang je. Dr. Azimuth, x sure la korang pernah dengar nama tu ke tak kan..tapi, dia ada banyak health and beuty centre. Of course la dia akan promote produk2 dia at the end session tu an, memang bez dan saya macam berminat, tapi bila pikir balik dalam2..saya hanya berkelayakan utk jadi pengguna nya sahaja tidak layak untuk menjadi pengedar atau stokisnya. Kalau korang nak tahu sape Dr. Azimuth ni, blh lah tanya lebai google ye.hehe..

Banyak lagi sebenarnya benda2 yang dishare oleh beliau, saya x blh nak ulas panjang-panjang tapi saya akan share point2nya je yep. Antaranya:

Usahawan mestilah berdisiplin
Mesti kerja kuat dan bijak
Pembahagian masa perlu bijak
Perlu ada inner strength utk menghadapi cabaran (akan saya ulas post akan datang,part menarik ni)
Perlu menghayati setiap post kita sama ada kita sebagai pelajar, usahawan atau pekerja biasa.
Aura / perasaan seronok dalam setiap kerja yang kita lakukan akan terasa tempiasnya oleh orang-orang disekeliling kita menyebabkan persekitaran kerja itu jadi baik.
22juta orang yahudi telah menguasai ekonomi america, russia dan eropah
Orang yang EQ nya rendah sukar untuk berjaya (EQ= Emotional Quotion)
TV dikatakan IDIOT BOX yang akan menyebabkan IQ orang yang melihatnya terutama kanak-kanak menurun sebanyak 10-20%.
Hidupkan budaya membaca buku dimana sahaja.
Amalkan Exercise Calm Breathing
Ubah attitude guna sub-conscious mind
pupuk jiwa utk mendapat kepuasan hidup dengan kehidupan sederhana
Kalau nampak orang Islam kaya , doakan mereka agar lebih berjaya.
Kreatifkan dan jadikan biznes anda mencapah
Follow up prospek / potential customer 3-5-7.
proses follow up secara manual lebih berkesan.

Perkongsian seterusnya tunggu ye..maaf x dapat post sharing pasal pengalaman umrah lagi.


Monday, June 6, 2011

1 Comment:

pijahafizah said...

amboiii..biznes women skrng ea? anything that cant can involve me just call me okeh.....wa nak cari dwet gak..p terhad....lalala~