What U give..U get back!


Assalamualaikum wbr.

Erm..semalam saya belajar sesuatu. Iaitu jangan kata kat orang lain sesuatu yang tak elok, nanti Allah bagi balik kat kita. alaa..macam kita selalu cakap kat adik kita laa..'jangan cakap kat orang bodoh, nanti apa yang kita cakap tu, balik semula kat diri kita'. Perkara ni kita semua dah tahu sebenarnya, cumanya lupa..biasalah, manusia memang ALLAH ciptakan semulajadi sokmo-sokmo lupa. Orang arab corrupt yang dikatakan hebat minda mereka mengingat dan menghafal pun boleh lupa suruhan dan larangan Allah. Tu pasal negara depa 'hebat-hebat'..

Ok, berbalik tentang pengajaran yang saya dapat semalam. Saya ada terbaca blog kawan saya ni, pastu saya ym dengan dia. Saya cakaplah tulisan dia kat blog tu miserable.hehe..kesian dia, tak patut betul, bukan nak bagi motivasi kat dia..haa...last-last, sebelum balik kerja semalam, saya yang memang terasa amat-amatlah miserable. Masa dok cakap kat dia kita tak rasa apalah sebab masa tu memang x rasa pape lagi, sekali Allah bagi, hampir tersungkur den dibuatnya. huhu. Tak pelah, ujian Allah itu tanda Dia perati kan kita..kan..

Anyway, saya kena belajar lah how to overcome that. Pengurusan kerja dan stress dan juga hubungan dengan manusia. Hubungan dengan manusia ni saya lemah skit, sebab tu saya tak suka buat marketing. haha..jahat betol, tapi memang nak kena belajar ni, bigboss sokmo dah sound..huhu..

Apa yang dipelajari itulah yang perlu dipraktikkan dan sesungguhnya, Allah akan uji apa ilmu yang kita dah belajar, itulah seperti kata-kata ustaz Dzul Khairi Mohd Noor. Saya perlu sentiasa berfikiran positif, begitu juga dengan kalian semua. Setiap yang Allah jadikan itu bukanlah sia-sia, disebaliknya ada pengajaran yang berbeza bagi setiap kita.

Aissshhh..sebenarnya banyak menda nak share kat sini. Tapikan, memang Allah uji saya dengan kekangan masa. Bahan2 yang nak dikongsi ni selalu dah dibawa ke sana ke mari, tapi bila masanya nak menaip tu selalu terbatas. Nak-nak bila dapat lagi task yang banyak lagi mencabar semalam. aiseh...hanya Allah lah tempat kita mengadu dan pergantungan sepenuhnya. Ni pun ada lagi kerja tak siap, nak katanya, kerja memang tak pernah habis. Kalau ikutkan, memanglah tak berbaloi kerja ni dengan gaji yang saya dapat. Berapa gaji saya dapat??hehe..tak perlulah saya mention kat sini. Tapi, saya belajar dari sini bahawa kita kena sentiasa bersyukur dengan apa yang Allah bagi. Allah Ar-Razzaq itu Maha pemberi rezeki, Dia tahu dah banyak mana kita perlu. Kalau nak lagi..minta aja sama Dia. Itulah apa yang saya diajar dengan Asmaul Husna.

Erm..tengoklah..bila-bila saya update lagi blog ni dengan penulisan yang lebih ilmiah supaya korang tak bosan asyik baca post saya yang kosong nih..haha..

Last but not least, doakan saya dapat menunaikan haji untuk tahun 1432h nanti. Hint2 dah ada tu, cumanya belum confirm lagi. Moga Allah jemput saya menjadi tetamuNya InsyaAllah. Haa..sape2 lagi nak p haji cepat, boleh bgthu saya, asal duit korang dalam TH dah cukup.hehe..iklan sebentar.

Erm..oklah, sambung nanti, kerja2 den sedang menunggu untuk disiapkan nih..huhu..

Barokallahufikum..

Assalamualaikum...

Wednesday, October 20, 2010

3 Comments:

Abu Khalifah said...

Salam. Kalau duit x cukup dalam TH bleh sponsor x fiey?
hehe

Sufi Intelek said...

Erk..itu tak dapat den nak nolong..hehe..kalo x ckup setakat RM10 blh la tlg topup.haha...

Al-Hariz said...

Jeng3...
Tak pe, ada juga org yg bekerja tanpa upah. cuma jgn ada org persoal tugas kita sahaja.Apabila mrk mempersoal tandanya mereka belum merasai...