3 dalam 1


Assalamualaikum wbr.

Erm..lama dah jugak tak update blog..hehe..musim yang agak sibuk bagi saya sekarang. Dah tak leh nak berfoya2 dah. Masa untuk bertungkus lumus.huhu. Anyway, saya banyak benda nak share sebenarnya, tapi ia ada dalam bentuk berpintal-pintal dalam minda saya ni. Masih tidak tersusun dan perlu dileraikan satu per satu.hehe..

Tak pelah, dalam masa yang singkat ni, apa yang saya nak kongsikan satu perkara sahaja. Iaitu, IMAN..ISLAM & IHSAN. Cakap satu, tapi ni ada 3...hehe..ini adalah moto company saya. Ceh, promote company pulak ye. Tak delah, cuma nak cakapnya, inilah basic yang perlu ada dalam setiap diri bergelar Muslim. Are u Muslim??If Yes, so, check, sama ada kita ada atau tidak 3 elemen utama ini.

Apa-apa yang kita lakukan, jika berlandaskan 3 perkara ini, InsyaALLAH sentiasa dalam pemeliharaan Allah. Satu je kan tujuan kita hidup di Dunia ini, dalam Al-Quran Allah dah sebut dah dalam surah Az-Zariyat ayat 56 yang bermaksud:

Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.

Dan dalam kisah pada Zaman Rasulullah juga telah diberitakan dalam hadith Jibril, bahawa telah datang Jibril kepada Rasulullah dalam rupa bentuk manusia dan mengajarkan kepada semua yang hadir pada tentang IMAN, ISLAM & IHSAN.

Oleh itu, kita yang mengaku sebagai ummat Nabi Muhammad S.A.W. perlu membuktikan kecintaan kita dengan melaksanakan segala yang telah disyariatkan oleh Allah melalui ISLAM.

Hasilnya, kita kembali balik kepada zaman pemerintahan Khalifah Umar Abdul Aziz, bukan nak kata masa zaman Rasulullah tak bagus, padahal memang zaman Rasulullah lebih baik. Tapi selepas berlakunya penyelewangan pada zaman Khalifah Umaiyyah sebelum diperintah oleh Khalifah Umar Abdul Aziz, tanah jajahannya tidak dilaksanakan pemerintahan Islam yang sebenar. Kemudian bangkit khalifah Umar Abdul Aziz membetulkan segalanya dengan izin Allah
Jadi, bila di laksanakan IMAN, ISLAM & IHSAN, semuanya berada di paksi yang benar dan dalam pemeliharaan Allah.

Fuhh...arini bercakap tentang fakta, minta dibetukan ye kot2 ada yang saya tersilap. Maklumlah, kita bukan ustazah, masa belajar dulu pun ambik kos cikai2 je..huhu..tapi, saya buat ni semua sebab teringat sabda Rasulullah yang bermaksud:

Sampaikanlah dariku walaupun sepotong ayat.

alaa..xpelah, walaupun semua ni korang dah tahu, tapi saje nak remind. Kita ni manusia, memang diciptakan Allah mudah lupa. Sebab itulah Rasulullah kata, Addinu nasihah. Agama Islam ini adalah nasihat, complimentkan manusia sebagai hamba yang lemah.

Alamak, sorylah..dah panjang pulak membebel ni. Semoga ini memberi manfaat kepada kita semua.Oklah. Continue later. Semoga setiap langkah dan tindakan kita sentiasa dalam pemeliharaan Allah. ameeen...


Thursday, October 14, 2010

1 Comment:

Abu Khalifah said...

sampai-sampaikanlah insyaAllah ~