Syawal 1431H




Assalamualaikum wbr buat semua sahabat2 pembaca semua..hehe..lamanye lah rasa tak update blog. tulah, sebab banyak sangat mengadap menda lain, blog pun dah penuh sawang2 nya..hehe..
Anyway, masih belum terlambat lagi rasanya untuk saya mengucapkan:

SELAMAT HARI RAYA EIDULFITRI 1431H

kepada semua rakan2 pembaca Falsafah Kombat. Setelah lebih kurang 2 minggu bercuti di kampung halaman, Kuala Lumpur sudah menanti kepulangan saya dan kalian semua..hehe..
Alhamdulillah, kita masih lagi diberi izin oleh Allah untuk bertemu dengan Syawal 1431h setelah Ramadhan berlalu meninggalkan kita. Dan kita perlu sentiasa berdoa lagi moga2 Allah akan pertemukan lagi kita dengan Ramadhan Kareem 1432h InsyaAllah.

Erm, saya tak ada apa yang menarik untuk dikongsi, hanya terfikir untuk menulis sesuatu di blog ini, tapi tak tahu apa. Tak pelah, Juz satu muhasabah ringan untuk kita semua.

Syawal pasti akan terasa sangat sekejap dan selepas ini bulan lain pula akan menyusul. Hari berganti hari, minggu berganti minggu dan seterusnya. Sehingga kita tidak sedar dan lupa bahawa setiap hari umur kita makin lama makin singkat. Hayat kita di dunia semakin menghampiri penghujungnya. Sehinggalah bila sampai tarikh lahir kita atau sambutan tahun baru, barulah kita sedar peningkatan umur kita.

Oleh sebab itu ramai manusia sekarang hidup tak ingat mati. Mereka buat sesuka hati dan lupa bahawa mereka akan di hisab dan dihadapkan ke Mahkamah Allah satu hari nanti. Kita sebagai hamba yang diberikan pencerahan oleh Allah melalui ISLAM perlu sentiasa sedar bahawa kematian semakin menghampiri kita. Orang yang paling bijak adalah orang yang sentiasa mengingati mati.

Dan, cukuplah mati & kubur sebagai peringatan terbesar buat kita. Hubungan dengan Allah dan manusia adalah bekalan kita untuk pulang ke kampung akhirat kelak. So, jika setiap saat kita ingat Allah dan kematian adakah kita ada masa utk ingat dan rindu pada orang lain?pada harta, pada kemewahan, pada kerja dan sebagainya? Fahamilah konsep KHALIFAH yang ALLAH dah amanahkan kepada kita. Jangan kita jadikan diri kita sebagai OWNER of this world. Sedangkan Allah lebih berkuasa dan berhak atas semuanya..

Last word, Jadilah hamba yang sentiasa bersyukur dengan apa yang ada dan sentiasa jadikan hari ini lebih baik dari semalam.

Selamat meneruskan ziarah...

Sunday, September 19, 2010

0 Comments: