Iftor + tarbiyyah


Assalamualaikum wbr..

Erm, ari ni tak de pape nak update kot. Juz semalam kami dah laksanakan janji kami kepada adik2 di Flat Seri Perantau yang beria-ria ajak kami berbuka bersama. Kami pun mintalah sedikit peruntukan daripada boss untuk membeli makanan kerana dijangka seramai 10-15 orang akan join iftor di markaz blok H kami ini.hehe..

Selepas selesai urusan admin di markaz kami, saya dan kawan saya keluar pada jam 6 petang untuk mencari juadah berbuka puasa. Jauh juga kami pergi, alasannya, makanan di sekitar Port Klang tu tidak memenuhi selera kami dari semua sudut.hehe...banyak juga yang kami beli antaranya nasi putih + lauk, roti john, air soya dan cincau. Alhamdulillah cukup duit.hehe..

Sampai markaz tu kami pun mula la hidang2kan makanan tu. Tapi masa kami sampai tu, tak de orang lagi. walhal time tu dah jam 7 lebih dah. huhu..Akhirnya waktu berbuka seramai 6 orang je termasuk kami dan tengah2 kami makan tu, datang lagi sorang adik ni. So, total 7 orang je. Makanan banyak lebih ni, kami pun bahagi2 kan kepada mereka utk di bawa balik. Then, kami solat maghrib bersama. Saya gembira dapat membetulkan sedikit kesilapan adik tu sewaktu solat dan dia sangat menghargainya.Alhamdulillah.

Saya punye plan, jam 8 malam dah mula gerak utk solat Isya' di Masjid Negeri Shah Alam. Last2, duk melayan depa2 tu, sampai orang dah azan Isya' pun kami tak gerak lagi.hehe..Last2 saya kata kat kak wan, kita solat sendiri jelah. Akhirnya kami pun solatlah jemaah berdua sebab sorang lagi kak fida dah gerak KL, ada meeting. Lepas dah selesai solat tarawikh, kami pun gerak pulang ke Cheras area jam 10 malam. Memang agak memenatkan, tapi seronok. Terasa semakin rapat dengan adik2 tu. Dan kami memasukkan sedikit sebanyak elemen tarbiyah untuk menasihati mereka dengan cara yang terbaik. Alhamdulillah mereka menerimanya.

Semoga selepas ini mereka akan jadi lebih baik lagi InsyaAllah...

Then, saje la nak share dengan korang blog adik saya yang saya tak pernah menyangka dia akan menulis sebegini..waa...sungguh kagum..saya pun tak sehebat dia ni..hehe..Tapi dia memang ada talent untuk menulis perkara yang jiwang2 ni..ahaks...

Sakura Soul

Friday, September 3, 2010

0 Comments: