SPU-UM :: akhlaq Islam

Assalamualaikum wbr

Setelah rasa menyesal tak berbelah bagi sebab tulis post yang tak ilmiah langsung semalam, maka hari ini saya akan berkongsi perkara yang lebih memberi manfaat kepada mereka-mereka yang rajin membuka blog saya..hehe..

Untuk Makluman semua rakan-rakan pembaca, saya sekarang sedang mengambil sijil tambahan dalam UM, iaitulah Sijil Pengajian Usuluddin. Sekarang dah modul 2, Alhamdulillah, modul 1 dah lulus. Telah berlalu 1 subjek iaitu Pemikiran Islam, sekarang dah masuk subjek ke-2 iaitu akhlaq Islam. Kelas sabtu lalu adalah kelas pertama subjek ini, walaupun 3jam straight subjek ni, tapi ustaz Wan Zailan memang pandai mengawal suasana kelas menyebabkan kami tidak mudah digamit mimpi indah tatkala peak hour kemengantukan menyerang.

Ok, terus kepada pengisiannya. Nak katanya, sebenarnya, Akhlaq ini adalah buah daripada akidah Islam yang suci. Hasil daripada Usuluddin yang benar, maka Akhlaq yang baik akan terbit. Macam mana pula beza dengan orang kafir, tapi berakhlaq baik, adakah agama mereka juga benar?haaa...persoalan ini perlu dikupas dengan lebih mendalam. Kata ustaz, amalan dan akhlaq mereka hanyalah setakat di dunia sahaja, sedangkan umat Islam mempunyai matlamat yang lebih jauh.

Siapa cari akhirat, maka dia akan dapat 2 iaitu, dunia dan akhirat. Siapa cari dunia, maka dia tak akan dapat dua-dua.
Itulah beza kita dan mereka.

Akhlaq Islam ada 3 indicatornya..iaitu:
1) Perbuatan
2) Lisan
3) Hati

Sama juga seperti iman, so, buahnya adalah akhlaq melalui 3 perkara ini.

Ustaz menerangkan apakah itu al-hawa' & Aqal. Aqal berfikir secara positif dan al-hawa berfikir secara negative. Al-hawa dan nafsu adalah perkara yang berbeza. Allah menurunkan al-hawa' adalah untuk menguji hamba-hambaNya sama ada kita syukur @ kufur.

Nafsu pula boleh dibahagikan kepada 3 kategori:
1) Lawwamah
2) Ammarah
3) Muthmainnah

no.1&2 = negative
3 = positive

Selain itu, ustaz juga menyebut elakkanlah menggunakan qias, kerana yang pertama menggunakan Qias adalah syaitan. Iaitu semasa Nabi Adam dibangkitkan, dia membanding2kan dia dijadikan daripada api, manakala Adam hanya di jadikan daripada tanah sahaja, mengapa dia perlu sujud pada Adam?

So, thats why kita kena sentiasa berhati-hati dalam akhlaq dan pemikiran kita seharian. Sentiasalah berdoa agar hidup kita sentiasa dalam lingkungan jagaan dan peliharaan Allah.
Semoga kita semua sentiasa dalam Redha Allah...ameeen



"Misi mencari cinta Allah"

Tuesday, June 22, 2010

0 Comments: