My UnExpected Experience (2)











Alhamdulilah....masih lagi diberi kesempatan untuk menaip dan mengecapi nikmat Allah yang tidak terhitung ini. Saya mencari2 masa untuk menyambung perkongsian pengalaman ini, Alhamdulillah, Allah bagi kekuatan untuk menulis di malam-malam hari ini..hehe..

Ok, sambung citer di bawah ni..

Kami sampai di Madinah selepas subuh. Ustaz Azhar @ acu membaca doa ketika kami memasuki Tanah Haram. Subhanallah, masa tu hati saya dah bergetar dan mula sebak sebab mengenangkan kami sekarang berada di mana tempat yang Rasulullah, kekasih Allah pernah jejak satu masa dahulu.

Tak lama lepas tu, Mutawif kami tunjuk menara2 masjid nabawi yang dah kelihatan. Masa tu saya memang mencari2 mana masjid nabawi ni...hati dah berdebar2 dah untuk melihatnya dengan mata pinjaman Allah Ya Malik ni.huhu...bila tiba je depan masjid nabawi ni...bertakunglah air mata saya sambil ucapan Alhamdulillah dan subhanallah tidak lekang dibibir. Ia datang sendiri apabila kita melihat kebesaran ciptaan Allah..Subhanallah, saya juga seperti berada dalam mimpi apabila melihat Masjid Nabawi di depan mata.

Bas kami berhenti di depan salah satu pintu Masjid Nabawi, kami berjalan kaki masuk ke masjid.
Tanpa berlengah lagi, terus masuk ke Masjid Nabawi melalui pintu 17, merayau jugaklah cari tandas sebenarnya..maklumlah, x pernah sampai lagi tempat besar dan baru ini..huhu..

Kami solat subuh diimamkan oleh seorang jemaah muslimat,( dah terpisah dengan group besar) sebab jemaah dah habis solat subuh berjemaah. Subhanallah, sayu nya perasaan saya masa tu xreti nak cakap laa...lepas kami solat subuh tu, mak cik tu bacakan doa..teresak2 dia baca doa, sampai tak boleh nak teruskan berdoa disebabkan tangisan yang bersangatan..Subhanallah, kami yang makmum ini turut terasa tempiasnya sehingga bergenang airmata.

Selepas selesai berdoa, mak cik tu pesan supaya kami sujud syukur...waktu sujud tue..saya pun xtahu tiba2 airmata saya turun bagaikan air terjun turun dari bukit yang tinggi, tanpa saya duga..saya teresak2 menangis dalam sujud syukur. Terasa limpahan rahmat Allah sangat banyak tidak terkira. Subhanallah, perasaan masa tu, hanya pemilik hati ini yang tahu..

Selesai kami bersalaman, Mak cik(Mak cik ana) yang menjadi imam tadi memanggil kami untuk suruh kami minum air zam-zam. Subhanallah, saya ingat tong2 banyak2 ni tong ape..rupanya tong2 air zam-zam..ape lagi..minum laa..memang terasa sejuk tekak ni..sebab memang air dia sejuk..hehe..sungguh tak disangka, air zam-zam boleh diminum dari Madinah lagi..ingatkan kat Mekah baru dapat minum..huhu..siap bekal penuhkan botol air lagi..hehe..

Lepas dah selesai semua..kami pun balik ke bas..dah ada semua orang, barulah kami gerak mencari hotel. Lama jugaklah nak cari hotel tu, tanya2 orang pun orang tak tahu.Sebab hotel tu x fames agaknye..hehe..xpelah..Akhirnya jumpe juga..Alhamdulillah..

Seperti di arahkan..kerja saya dengan boss saya membahagikan bilik2 mengikut kesesuaian jemaah. ada yang 2 bilik, 3 bilik dan 4 bilik. Saya dapat 4 orang sebilik bersama patner saya, Shida. kak lin dan kak izzah juga bersama kami. Lepas dah setel semua. Kami pun ambil masa sebelum zuhur ni untuk rehat dan menguruskan diri. Tapi sebelum tu pun kami sempat sarapan di tempat yang disediakan sebab waktu sarapan belum habis..hehe..

Erm..di Madinah la saya paling kurang ambil gambar, sebab setiap kali bawa hp dalam beg, mesti kena tahan ngan mak guard dia yang memang rajin jaga depan setiap pintu dan rajin pule menyelongkar beg dan pakaian kami. Dapat dia Sony Ericsson K660i saya..terus dia ambik dia cakap 'amanah'.'amanah'..'amanah'..maksudnya, saya kena simpan kat loker yang dijaga. aduihh..sabor jela..hancur plan nak ambik gambor dalam masjid nabawi..huhu..yang paling x bestnya..stiap kali kena tahan tu..kena p tulih name & t.tangan kat tempat simpan 2..sabor jelah...dah berapa kali percubaan saya gagal..huk3..

so, juz ambil gambar di depan pintu masjid jela..huhu..setakat ni dulu kot..ada beberape keping gambar sekitar di madinah kat bawah ni..sambung esok InsyaAllah..dah ngantuk..huhu..Thanks for reading...:)


Rezeki utk breakfast saya di pagi pertama di Madinah..tak sangka boleh jumpe nasi lemak..Alhamdulillah..hehe..


Bilik hotel kami di Madinah..hehe..masa ni katil cun..

Hotel2 disekeliling Masjid Nabawi...Gambar ni ambik masa mula2 sampai di Madinah...
Gambar ni saya ambil masa tengah tunggu bas datang ambik kitaorang utk ziarah luar di Madinah..

Tuesday, April 20, 2010

2 Comments:

Alihanafiah said...

Subhana Allah... Sangat2 teruja... Ana nak sangat jejakkan kaki di tanah suci... Doakan ye.

Sufi Intelek said...

InsyaAllah..moga Allah permudahkan..