My UnExpected Experience


Assalamualaikum w.b.r kepada semua rakan-rakan pembaca blog...


waa..lama sudah saya tidak mengemaskini blog ni..maafla ye..selama lebihkurang 3 minggu sebelum ni saya tidak bertemu sua dengan internet..huhu..

Alhamdulillah saya telah kembali ke tanah air untuk menyelesaikan tugas sebagai khalifah Allah yang tak pernah habis ini. lebih kurang 16 hari saya terbang dan berjalan ke sana ke mari untuk mencari cinta Nya..Cinta Sang Pencipta. Sebenarnya saya memang x pernah menyangka bahawa saya akan menunaikan umrah seawal usia ini, namun itulah takdir Allah. Alhamdulillah.

Pengalaman saya ke 2 Tanah Haram (Madinah & Mekah) akan saya kongsikan sedikit demi sedikit dalam blog ini...Semoga Allah meredhai setiap perkara yang kita lakukan setiap hari. Perkongsian saya adalah sebagai jemaah umrah dan juga salah seorang daripada staf yang menguruskan pakej umrah yang saya ikuti ini. Pendek kata, saya pergi bukan hanya semata-mata untuk bercuti, tetapi bekerja di sana.

Umrah Tarbawi siri 1 di bawah Syarikat 3i Travel & Services adalah kumpulan umrah pertama yang berada di bawah kelolaan syarikat ini. Alhamdulillah semua telah selamat pergi dan kembali. Tarikh keramat kami bertolak ialah pada 24 Mac 2010 dengan menaiki flight Pakistan International Air (PIA). Kami transit 1 hari di Karachi. Buat pertama kalinya saya mempunyai passport dan menaiki kapal terbang ke luar negara..mana la tak teruja nya..hehe..

Pelbagai rintangan dan halangan ketika di lapangan terbang kami cuba menyelesaikannya satu persatu. Pengalaman yang saya tak dapat lupakan apabila terpaksa berhadapan dengan orang ramai di lapangan terbang KLIA, KARACHI & JEDDAH...perlukan kesabaran yang tinggi untuk menghadapi karenah2 mereka di kaunter dan sebagainya. Tapi..satu perkara yang pasti..Rasa bersyukur sangat-sangat sebab dah jejak ke tanah yang tidak pernah dijejaki..misi untuk mencari RedhaNya semakin hampir.

Saya tidak lupa untuk merakamkan aksi dan babak2 yang berlaku di setiap tempat yang kami pergi. Sebelum kami sampai di Jeddah, di Karachi juga telah ada antara jemaah kami yang membeli belah..hehe..

Kami sampai di Jeddah lebih kurang jam 7 malam. Selepas beratur lebih kurang 40 minit, barulah kami dapat masuk. Ada juga yang terpaksa beratur lama..kesian betul..semua pasal orang yang kat kaunter di Jeddah. Macam2 perangai daa..huhu..

Lepas dah scan itu ini dan lepasi sume-sume tu...kami pun diarahkan utk menaiki bas dan bersedia utk bergerak ke Madinah. Mak aiihh...beg sorang2..bukan main besar lagi..kena susun elok2 dalam bas tu kasi muat...lepas bincang2 itu ini..kami bergerak jam 12 malam ke Madinah. Alhamdulillah..semua berjalan lancar. Pemandu bas yang baik dan sporting. Acu (my cousin) juga salah seorang mutawif group kami, dia lah kesian sebab kena teman driver bas tu borak2, sebab dia memang ngajar Bahasa Arab di Matrik UIA. Kami semua tido kat belakang...tapi lepas tu dia tido jugak la..

Kami berhenti minum di tempat rehat lebih kurang jam 3 pagi waktu di sana...Mak aii..masa tu sejuknya Allah jelah yang tahu..ingatkan dalam bas tu dah sejuk tahap maksimum dah...rupenye..kat luar tu lagi sejuk..huhu..suhu berapa pun tak tahulah..depa semua pakat p minum air panas..saya malas nak p jejauh..duk dalam bas je.

kat bawah ni ada gambar sket..nnt sambung lagi...

Taklimat di KLIA serta pembahagian tiket



Bersama salah seorang jemaah umrah tarbawi..Kak Izzah..masa ni Odw ke Karachi..excited masa ni..best..hehe...

Tiket saya dari KL-KARACHI dan dari KARACHI-JEDDAH


Orang tengah tido kena kejut..sebab dia nak bagi makan..dinner dalam PIA..best juge..hehe...


My Lunch at AIRPORT HOTEL @ KARACHI...hehe..

Makan lagi kali ke-2 dalam flight odw ke Karachi...

Paparan skrin di depan mata..dah nak sampai Karachi masa ni..laju gile...


Skrin depan mata (belakang seat orang depan)..memang best..sebab dapat tahu perkembangan semasa perjalanan kita..tapi x semua flight ada ni...


Masa ni dah nak sampai Karachi..tempat tinggi memang sejuk kan..huhu...

Haa..ni masa dalam flight nak ke Jeddah..tengok, belakang seat orang depan xde skrin kan..terpksalah tengok skrin besar je yang kat depan sane..huhu...



tO Be Continue...

Sunday, April 18, 2010

2 Comments:

flying jeddi said...

~Alhamdulillah, tunggu giliran kita2 yang tak pergi lagi ni.....huhu...sangat sayu dan i don't know how to tell the feeling when you told about your story there...the masjidil haram,kaabah...masyaallah..

Abu Khalifah said...

Wahh... syoknye ~~~~