Hikmah yang perlu diterokai





Alhamdulillah…masih lagi diberi nyawa oleh Allah untuk bersama kalian berkongsi sesuatu yang akan memberi manfaat bersama, biarpun sedikit. Menjadi rutin seorang pelajar untuk sentiasa berusaha mencari dan memahami ilmu yang dipelajari. Kehangatan peperiksaan akhir semakin terasa apabila perpustakaan mula dipenuhi mereka yang mengulangkaji pelajaran, rakan-rakan mula berbincang tentang soalan tahun-tahun lepas, pelajar-pelajar yang lepak di dataran sains mula menghadap buku dan sebagainya. Seronok melihat situasi begini…alangkah bagusnya jika ia sentiasa berterusan..hehe..

Sesungguhnya Allah suka mereka yang sentiasa berusaha menuju kejayaan. Allah juga akan membalas setimpal dengan usaha yang kita lakukan. Di samping usaha kita untuk belajar dan memahami sesuatu subjek itu, kita juga perlu sentiasa memohon kepada Allah dengan berdoa dan melakukan solat sunat hajat. Hubungan yang baik dengan Allah akan terlihat hasil keberkatannya dalam kehidupan kita akan datang.

Banyak perkara pelik yang berlaku di sekelililng kita yang melibatkan peperiksaan, tidak kiralah sama ada ia berkaitan dengan diri kita, ataupun rakan-rakan kita. Semuanya itu adalah kehendak dan ketentuan Allah yang Maha Mengetahui. Apapun, Allah tetap sayangkan hamba-hambaNya yang sentiasa mengingatinya.

Tiba-tiba teringat Ustaz Hasrizal : erti hidup pada memberi.

Anda akan dapat apa yang anda beri. Oleh itu, sebelum kita melakukan sesuatu, fikirlah pro dan kontranya.

Semoga kita semua sentiasa diberkati.


Wednesday, October 7, 2009

0 Comments: