Bila masa mula menggugat...


Penanti dan manek urai…kedua-dua tempat ini bakal menghadapi pilihanraya kecil (PRK) tidak lama lagi. Pilihanraya yang bakal menentukan ketua untuk penduduk di sana sekaligus menentukan siapakah yang akan menjaga kebajikan mereka. Kadang-kadang saya pelik dan terfikir juga, mengapakah orang-orang sekarang sibuk berebut-rebut jawatan sedangkan kalau kita imbau kembali zaman Rasulullah dahulu, para sahabat sedih dan menangis apabila mendapat taklifan sebagai ketua atau pemimpin.


Mungkin para pemimpin yang merebut jawatan kini tidak memandang bahawa jawatan itu adalah satu taklifan yang berat yang akan dipersoalkan Allah di akhirat kelak. Saya juga cukup khuatir andai diberikan sebarang taklifan, tapi agak sukar bagi saya untuk mengatakan ‘tidak’ andai orang sudah terlalu mengharap pada kita. Sememangnya amanah itu adalah perkara yang paling berat walaupun ia abstrak, tetapi hanya orang yang memikulnya sahaja yang tahu.

Satu tempoh yang agak lama, saya tak update blog…hehe..bukannya apa, banyak sebenarnya perkara yang nak dikongsi, cumanya, masa untuk menekan papan kekunci laptop ini untuk menaip artikel yang akan dipostkan ke blog itu sangatlah sedikit.

Mungkin rakan-rakan pembaca tertanya-tanya apakah perkara yang menyibukkan saya. Saya rasa, cuti semester ini bagaikan meragut semua masa yang saya ada. Setiap hujung minggu sudah tersusun rapi program-program yang perlu terlibat. Bila terkenangkan balik, bagaikan tidak mampu untuk bernafas dalam cuti. Hmm..tak mengapalah, mungkin ujian Allah untuk saya pada cuti kali ini.

Selain komitmen dengan pengajian semester pendek, saya juga terlibat dengan beberapa program yang akan dijalankan pada bulan Ogos ini, antaranya FESKUM dan Konsert anjuran Gamis dan Rabbani. Selain itu saya juga perlu menguruskan beberapa lagi persatuan dan organisasi. Semoga Allah memberi ruang untuk saya melakukan yang terbaik dalam semua perkara yang saya lakukan.

Sebenarnya, banyak perkara yang kita belajar dan dapat kita praktikkan apabila kita melibatkan diri dalam pelbagai program dan aktiviti pelajar. Menyedari hanya waktu muda seusia mahasiswa ini adalah waktu yang terbaik untuk mendapatkan segala ilmu dan kemahiran, saya berusaha juga untuk mencapai dan menyahut cabaran yang datang.

Rakan pembaca yang lain juga perlu menggapai dan menggunakan segala ruang yang ada untuk menjadi mukmin yang Berjaya, cemerlang di dunia dan di akhirat. Allah memandang kita dengan apa yang kita usahakan, bukan hasil yang kita dapat. Oleh itu, tidak kiralah apa pun yang kita lakukan, mestilah berusaha bersungguh-sungguh dan jangan mudah putus asa. Asalkan kita sentiasa berada di landasan yang sebenar, Allah pasti akan membantu kita. Saya juga sebenarnya sedang berpesan dengan diri saya sendiri.

“hanya orang yang sibuk sahaja yang ada masa”.

Sunday, May 24, 2009

Konvo...


“Jangan cakap kita sibuk, biar orang sahaja yang menilai kita sibuk atau tak”

Itulah antara kata-kata yang saya terima daripada roommate saya ketika kami berbual dua hari lepas. Komitmen yang baik memang sangat penting untuk menjalankan sesuatu gerak kerja. Oleh itu, kita perlu berusaha memberikan yang terbaik dalam setiap apa yang kita lakukan. Berusaha terdaya mungkin untuk menyelesaikan segala masalah yang timbul agar matlamat utama dapat dicapai.

Saya suka mendengar dan melihat pengalaman orang lain dalam mengendalikan sesuatu program untuk kemaslahatan bersama. Untuk menjadi mukmin yang cemerlang memerlukan pelbagai ilmu dan pengalaman. Sesungguhnya pengalaman berorganisasi adalah salah satu cara untuk mencapai makna hakiki kehidupan. Hanya mereka yang terlibat sahaja dapat merasai dan mengetahuinya.

Semalam adalah malam terakhir saya dan rakan-rakan satu batch (batch FCR fasa 1 ’09). Setelah berbincang mengenai topik-topik tambahan yang belum dijelaskan, kami dianugerahkan sijil dan dijemput menjamu sedikit jamuan ringan. Kelas FCR yang telah saya ikuti selama 16 minggu ini sangat berguna untuk saya dan juga rakan-rakan yang menghadirinya.

Friendly Comparative Religion sangat sesuai untuk semua peringkat masyarakat. Banyak input bermanfaat yang diperolehi dan boleh disampaikan kepada orang lain. InsyaAllah saya akan cuba berkongsi sedikit demi sedikit segala perkongsian bermanfaat di dalam blog ini dari masa ke masa. Semoga Allah memberi kelapangan.

Untuk mengetahui apakah yang menariknya di dalam FCR ini, kalian boleh lah menyertai FCR intensif selama 2 hari pada hujung minggu ini( 16&17 Mei 2009) di IIS, Saba Islamic Media,di setiawangsa. Program yang berlangsung selama dua hari ini dijalankan dalam bahasa Inggeris. Manakala pada bulan Jun (20&21) juga program yang sama, tetapi dijalankan dalam bahasa Melayu. Yurannya adalah sangat berpatutan dengan pelbagai bahan tambahan yang diberikan. Sesiapa yang berminat, sila hubungi saya:
013-2965723.

Program sebegini amat sukar diperolehi 2 program ini adalah anjuran IIS dan ia adalah yang terakhir untuk tahun ini. Pelbagai penceramah hebat dan pakar dalam bidang mereka yang dijemput untuk menyampaikan ceramah, pasti sangat menarik. FCR akan mengupas segala persoalan utama yang berkaitan dengan ‘DAKWAH KEPADA non-muslim’. Apakah hujjah, isu dan persoalan, akan dibincangkan secara jelas di dalam kelas tersebut. Semoga kita semua temasuk di dalam golongan yang diredhai Allah.
Semoga usaha murni untuk menegakkan kalimah toiyyibah ini dirahmati Allah..ameeen….

Terima kasih kerana membaca 



Thursday, May 14, 2009

Update...


Alhamdulillah…dapat juga saya menyelit-nyelit mencari masa untuk meng ‘update’ blog yang telah sekian lama ditinggalkan. Fuuhh…sesak rasanya apabila ditaklifkan dengan pelbagai tanggungjawab dalam satu masa yang sama. Nampaknya blog saya ini akan ditinggalkan lagi selepas ini selama seminggu kerana saya akan berada di luar kawasan yang membolehkan saya online. Apa pun, sememangnya cuti sem ini telah dipenuhi dengan pelbagai program yang menyeronokkan.hehe..

Maafkan saya, mungkin entri kali ni ntah apa-apa..tapi..saya merasakan blog ini perlu diperbaharui. Matlamat saya untuk menukar layout blog ni pun masih belum tercapai. Moga Allah memberi ruang untuk saya melakukan semuanya..huhu..

Semester khas dah bermula, nampaknya cabaran untuk menuntut ilmu sentiasa menanti. Hmm..bercakap tentang ilmu, suka saya berkongsi sedikit kuliah zuhur yang saya dapat ketika singgah solat zuhur di Masjid Ar-Rahman yang disampaikan oleh salah seorang pensyarah Akedemi Pengajian Islam, Ustaz Faisal Abd Hamid. Beliau menyentuh mengenai prinsip ilmu.


Antara isi penting yang dapat saya tangkap ialah ilmu ini, kita tidak boleh mengklasifikasikan ilmu Islam dan ilmu kafir, kerana pada asasnya semua ilmu adalah datang daripada Allah Al-‘Alim. Oleh sebab itu, orang Islam perlu menguasai pelbagai ilmu dalam usaha untuk menjadi ‘abid dan khalifah yang terbaik di bumi.

Selain itu, ilmu juga boleh dibahagikan kepada ilmu syara’ dan ilmu ‘aqli, di mana ilmu ‘aqli ini tidak bercanggah apabila dilandasi oleh ilmu syara’ dan juga ilmu syara’ ini menyempurnakan perlaksanaan ilmu ‘aqli. Contoh ilmu syara’ yang kita sedia maklum ialah ilmu berkaitan hukum hakam Islam, contoh ilmu ‘aqli pula seperti ilmu hisab, ilmu falaq dan sebagainya.

Ustaz juga menekankan bahawa kita perlu membezakan ilmu tahu untuk tahu dan ilmu tahu untuk menghasilkan produk. Contohnya, untuk menghasilkan kerepek, perlu ada ilmu untuk membuatnya dengan berkualiti. Manakala, ilmu seperti yang ustaz ajar, tamadun Islam, usuluddin, syariah dan sebagainya, ialah ilmu yang tidak akan menghasilkan produk, akan tetapi, ia adalah ilmu tahu untuk tahu dan diamalkan serta disampaikan kepada orang lain. Oleh itu, kita tidak boleh mempertikaikan ilmu yang orang lain ada untuk memberikan sesuatu hasil yang berbentuk keuntungan matawang semata-mata.

Oleh itu, kita perlu menghargai setiap ilmu yang kita dapat, tidak kira apa jua bentuknya.
Bak kata orang, pengalaman itu adalah guru yang terbaik. Menimba pengalaman dari pelbagai tempat, keadaan dan berada dalam apa jua situasi kehidupan sangat memberi panduan untuk seseorang itu hidup dengan lebih baik. Namun, selepas menguasai sesuatu ilmu, kita perlu menjaga hati agar tidak riya’, ujub, takbur dan pelbagai lagi penyakit hati.
Kita juga perlu menyebarkannya kepada orang lain agar tidak menjadi hamba yang kufur nikmat.

Semoga kita semua sentiasa berada dalam Redha Allah dalam keadaan sentiasa bergerak untuk menuntut ilmu. Ameeennn…


Wednesday, May 13, 2009

BUKU..ILMU...REDHA ALLAH...


Sekian lama sudah, saya cuba mencari buku sebegini. Buku yang lebih ilmiah dan memberi pengajaran melalui pengalaman. Buku yang menggalakkan pembacanya untuk lebih lagi membaca. Tidak sabar rasanya ingin memiliki buku itu. Terima kasih kepada sahabat yang memperkenalkannya, Zulkamal dan anie. Semoga sedikit isi daripada buku ini memberi manfaat untuk kita bersama. Semoga saya diberi kesempatan untuk membacanya. Thanks to my friend, anie. She wrote this.. Setelah melepaskan gian untuk merayap mencari buku yang dicari. Hehe..


BACA DAN BACALAH…………

“ Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk)” ~ Al-‘ Alaq : 1

Buku adalah sahabat yang terbaik di antara semua makhluk. Kenikmatan terbesar adalah ketika kita boleh membaca hasil pemikiran orang lain. Orang yang terbiasa membaca dan menulis akan diminta petuanya. Orang yang terbiasa menyelak-nyelak halaman buku, akan mendapatkan memuliaan. Setiap orang yang membuka buku, pastila akan mendapat kebaikan. Harta yang menguntungkan, terdapat pada lembaran hikmat yang ada di dalam buku. Simpanlah huruf-huruf yang mengandungi ilmu itu di hatimu. Tulislah kalimah-kalimah yang penuh keutamaan itu di halaman jiwamu.

Hiasi dirimu dengan kata-kata pengetahuan untuk dapat melihat kebesaran kekuasaan Allah di langit dan di bumi.
Di saat engkau berdua-duaan dengan sebuah buku, maka zaman pun akan menjadi singkat. Masa akan hadir di hadapanmu. Pelajaran-pelajaran akan datang mendekatimu. Nasihat yang menyentuh dan pengalaman-pengalam an akan datang untuk menambahkan semangatmu. Keajaiban akan datang membuatmu kagum. Perahlah ilmu dari dalam buku. Di dalamnya terdapat istana pemikiran. Pemilik buku, lebih kaya daripada Qarun, lebih kuat daripada tentera Nu’man, lebih baik keadaanya daripada al-Baramikah (para menteri semasa zaman Khalifah Harun Ar-Rasyid). Orang yang dekat dengan kertas, lebih baik hidupnya daripada pemabuk. Orang yang mempelajari sejarah, lebih mulia daripada orang yang hanya mendengarkan irama. Berteman dengan buku boleh memelihara seseorang daripada kesesatan para penguasa, boleh melindunginya daripada omong kosong orang-orang zalim. Berteman dengan buku juga boleh menjagamu daripada pengaruh orang yang zalim, juga boleh menjagamu daripada celaan orang yang dengki. Oleh itu, saya mengajak anda semua untuk lebih membaca, banyak bermutala’ah, banyak menengok buku-buku karangan para ulama.

Apalah ertinya hidup ini bila kita malas membaca!!! Apalah gunanya umur bila kita malas bermutala’ah? Elokkah hidup ini tanpa adanya buku?
Tengoklah sejarah masa lampau. Berapa banyak negeri yang telah hancur,berapa banyak raja yang telah binasa, berapa banyak bangunan yang kini hanya tinggal runtuhan sahaja. Tetapi cubalah lihat ilmu! Adakah binasa dengan masa? Sampai sekarang, buku-buku yang mengandungi ilmu masih tetap utuh. Tengoklah para Nabi, adakah mereka mewariskan dirham dan dinar? Tidak. Mereka hanya mewariskan ilmu. Sesiapa yang mahu mengambilnya, maka berbahagialah dalam hidupnya!

~ Dr. ‘Aidh Abdullah Al-Qarni Dipetik dari buku…. ‘Aku, Buku dan Cinta’ by Dr. ‘Aidh Abdullah Al-Qarni

Monday, May 4, 2009

5 PERKARA ELOK DISEBUT-SEBUT



Apabila hati sudah tidak mampu menukilkan apa-apa…bak kata pepatah melayu..’cubit peha kanan, peha kiri terasa’. Namun, semua ujian itu adalah tarbiyah dari Allah. Semoga Allah permudahkan segala urusan kita…ameen..
peringatan untuk semua, semoga bermanfaat.
NurMyLife



Nabi Muhammad saw pernah mengingatkan umat-umatnya tentang kelima-lima perkara ini iaitu:

1. Perbanyakkan menyebut Allah daripada menyebut makhluk. Sudah menjadi kebiasaan bagi kita menyebut atau memuji-muji orang yang berbuat baik kepada kita sehingga kadang-kadang kita terlupa hakikat bahawa terlampau banyak nikmat yang telah Allah berikan kepada kita. Lantaran itu, kita terlupa memuji dan menyebut-nyebut nama Allah. Makhluk yang berbuat baik sedikit kita puji habisan tapi nikmat yang terlalu banyak Allah berikan kita langsung tak ingat. Sebaik-baiknya elok dibasahi lidah kita dengan memuji Allah setiap ketika, bukan ucapan Al-hamdulillah hanya apabila sudah kekenyangan hingga sedawa. Pujian begini hanya di lidah saja tak menyelera hingga ke hati.

2. Perbanyakkan menyebut akhirat daripada menyebut urusan dunia. Dunia terlalu sedikit dibandingkan dengan akhirat. 1000 tahun di dunia setimpal dengan ukuran masa sehari di akhirat. Betapa kecilnya nisbah umur di dunia ini berbanding akhirat. Nikmat dunia juga 1/100 daripada nikmat akhirat. Begitu juga seksa dan kepayahan hidup di dunia hanya 1/100 daripada akhirat. Hanya orang yang senteng fikiran sibuk memikirkan Wawasan Dunia (WD) hingga terlupa Wawasan Akhirat (WA). Manusia yang paling cerdik ialah mereka yang sibuk merancang Wawasan Akhiratnya. Saham Amanah Dunia (SAD) tak penting, tapi yang paling penting ialah Saham Amanah Akhirat (SAA) yang tak pernah rugi dan merudum malahan sentiasa naik berlipat kali ganda. Oleh itu perbanyakkanlah menyebut-nyebut perihal akhirat supaya timbul keghairahan menanam dan melabur saham akhirat.

3. Perbanyakkan menyebut dan mengingat hal-hal kematian daripada hal-hal kehidupan. Kita sering memikirkan bekalan hidup ketika tua dan bersara tapi jarang memikirkan bekalan hidup semasa mati. Memikirkan mati adalah sunat kerana dengan berbuat demikian kita akan menginsafi diri dan kekurangan amalan yang perlu dibawa ke sana. Perjalanan yang jauh ke akhirat sudah tentu memerlukan bekalan yang amat banyak. Bekalan itu hendaklah dikumpulkan semasa hidup di dunia ini. Dunia ibarat kebun akhirat.
Kalau tak usahakan kebun dunia ini masakan dapat mengutip hasilnya di akhirat? Dalam hubungan ini eloklah sikap Saidina Alli dicontohi. Meskipun sudah terjamin akan syurga, Saidina Ali masih mengeluh dengan hebat sekali tentang kurangnya amalan untuk dibawa ke akhirat yang jauh perjalanannya. Betapa pula dengan diri kita yang kerdil dan bergelumang dengan dosa?

4. Jangan menyebut-nyebut kebaikan diri dan keluarga. Syaitan memang sentiasa hendak memerangkap diri kita dengan menyuruh atau membisikkan kepada diri kita supaya sentiasa mengingat atau menyebut-nyebut tentang kebaikan yang kita lakukan sama ada kepada diri sendiri, keluarga atau masyarakat amnya. Satu kebaikan yang kita buat, kita sebut-sebut selalu macam rasmi ayam 'bertelur sebiji riuh sekampung'. Kita terlupa bahawa dengan menyebut dan mengingat kebaikan kita itu sudah menimbulkan satu penyakit hati iaitu ujub. Penyakit ujub ini ibarat api dalam sekam boleh merosakkan pahala kebajikan yang kita buat. Lebih dahsyat lagi jika menimbulkan ria' atau bangga diri yang mana Allah telah memberi amaran sesiapa yang memakai sifatNya (ria') tidak akan mencium bau syurga. Ria' adalah satu unsur dari syirik (khafi).
Oleh itu eloklah kita berhati-hati supaya menghindarkan diri daripada mengingat kebaikan diri kita kepada orang lain. Kita perlu sedar bahawa perbuatan buat baik yang ada pada diri kita itu sebenarnya datang dari Allah. Allah yang menyuruh kita buat baik. Jadi kita patut bersyukur kepada Allah kerana menjadikan kita orang baik, bukannya mendabik dada mengatakan kita orang baik. Kita terlupa kepda Allah yang mengurniakan kebaikan itu.

5. Jangan sebut-sebut dan nampak-nampakkan keaiban atau keburukan diri orang lain. Kegelapan hati ditokok dengan rangsangan syaitan selalu menyebabkan diri kita menyebut-nyebut kesalahan dan kekurangan orang lain. Kita terdorong melihat keaiban orang sehingga terlupa melihat keaiban dan kekurangan diri kita sendiri. Bak kata orang tua-tua 'kuman seberang lautan nampak, tapi gajah di depan mata tak kelihatan'. Islam menuntut kita melihat kekurangan diri supaya dengan cara itu kita dapat memperbaiki kekurangan diri kita. Menuding jari mengatakan orang lain tak betul sebenarnya memberikan isyarat bahawa diri kita sendiri tidak betul. Ibarat menunjuk jari telunjuk kepada orang; satu jari arah ke orang itu tapi 4 lagi jari menuding ke arah diri kita. Bermakna bukan orang itu yang buruk, malahan diri kita lebih buruk daripadanya. Oleh sebab itu, biasakan diri kita melihat keburukan diri kita bukannya keburukan orang lain.
Jangan menjaga tepi kain orang sedangkan tepi kain kita koyak rabak. Dalam Islam ada digariskan sikap positif yang perlu dihayati dalam hubungan sesama manusia iaitu lihatlah satu kebaikan yang ada pada diri seseorang, meskipun ada banyak kejahatan yang ada pada dirinya. Apabila melihat diri kita pula, lihatkan kejahatan yang ada pada diri kita walaupun kita pernah berbuat baik. Hanya dengan cara ini kita terselamat dari bisikan syaitan yang memang sentiasa mengatur perangkap untuk menjerumuskan kita ke dalam api neraka.

Credit for NorFarzilayati Nawawi...

Friday, May 1, 2009