Gelagat peperiksaan


Alhamdulillah..selesai satu paper..perjuangan untuk Biochemistry sudah berakhir..


1st paper for this sem..hehe..legalah juga, coz bagi saya itu adalah killer paper. Tapi, lepas jawab tadi..rasa tak lah se killer mana pun..huhu..


Saat masa semakin suntuk untuk menjawab tadi, sempat juga saya memerhatikan beberapa gelagat rakan-rakan yang mengambil subjek lain. Hehe..nak tergelak pun ada. Masing-masing bermuka serius dan juga berusaha sedaya upaya untuk melakukan yang terbaik.



Ada seorang rakan ni, duduk di hadapan saya. Apa yang buat saya geli hati, apabila pengawas peperiksaan sudah mengumumkan masa menjawab telah tamat, dia masih lagi kalut untuk menjawab soalan. Memerhatikan ke kiri dan ke kanan sama ada pembantu peperiksaan sudah sampai untuk mengutip kertasnya. Hehe..


Tidak kurang juga yang bosan menunggu masa habis, ada juga yang masih bermain-main dengan kalkulator saintifik, terdapat juga yang masih menyelak-nyelak skrip jawapan dengan tenang dan penuh yakin dan macam-macam lagilah gelagat ketika di dewan peperiksaan.


Itulah sedikit sebanyak aktiviti yang dapat saya rakamkan apabila berada di dalam dewan peperiksaan yang sering di anggap ‘peti ais besar’ oleh sebahagian rakan-rakan saya.Sebab suhunya yang agak rendah.


Saya terfikir…adakah saya akan dapat melalui saat-saat ini lagi selepas tamat belajar nanti..perasaan yang masih belum diketahui..


Hmm..esok ramai yang ada paper..ada juga rakan saya yang berturut-turut, esok, rabu dan khamis. Semoga mereka sentiasa dipermudahkan Allah. Teringat sewaktu semester 4 dulu..saya pernah ambil exam, 1 hari ada 3 paper..kena jawab dalam bahasa inggeris, bahasa arab dan bahasa melayu. Alhamdulillah dipermudahkan Allah waktu tu.


Yang penting niat dan doa kita pada Allah. Cara study juga penting.
Semoga berjaya untuk semua.


Monday, April 27, 2009

5 Comments:

Abu Khalifah said...

selasa, rabu, khamis... tidakkkkk....

Sufi Intelek said...

huhu..bersabarlah wahai huzaifah.org jika kamu exam berturut-turut...killer paper lak tu..huhu..lumrah hidup sebagai mahasiswa..hehe..

All the best..
jangan lupa konsep tawakkal..

'ainun said...

huhu...takutnye exam ngan fiey

Sufi Intelek said...

ainun...adakah ini wani sabri?hehe..takut apenye..dia subjek len..kita subjek len..hehe..
mesti ingat orang maksudkan dia eh..?hehe...
klakar-kelakar...

syuhadah dzarawi said...

fie~doakan kejayaan untuk semua~~! berkat doa teman2 insyaAllah lebih didengari kan...