Doa Kita


assalamualaikum wbt
aku lupa doa...aku malas doa..aku tak suka doa...aku benci dia lantas aku tak mau doakannya... ntah!!!aku xkenal dia, so knpa plu aku doakannya??? ......walau apapun dialog ataupun monolog kita, sedar atau tidak rupa-rupanya kita lupa.

Lupa???? ya...lupa... kita sebenarnya lupa melaksanakan tanggungjawab kita..kita sebenarnya lupa siapa sebenarnya diri kita..kita sebenarnya lupa kelemahan kita..kita sebenarnya banyak lupa..ya..kita sebenarnya lupa kerana kita adalah insan..kerana bermula insan itu adalah pelupa...
Dipendekkan cerita...

Pilihan-pilihan doa:
1. jangan doakan diri sendiri tetapi doalah untuk orang lain.
2. doa untuk diri sendiri dan juga untuk orang lain
3. doa hanya untuk diri sendiri.
Pilihan yang pertama adalah yang terbaik kerana ia adalah pilihan para nabi dan pewarisnya(bc: ulama). kenapa?? kerana malaikat akan mendoakan untuknya apa yg dia doakan untuk org lain..apakah nilaian doa kita lebih baik daripada doa malaikat?? sesungguhnya doa malaikat itu adalah lebih baik kerana malaikat itu penolong kanan Allah. Kita?? siapalah kita...


Jangan ambik pilihan yang ketiga kerana ulama mentakrifkan mereka ini sebagai golongan yang kedekut sepertimana org yang tidak menjawab s.a.w ketika mendengar nama Nabi Muhammad atau Rasulullah disebut.(mafhum hadis: org yg tak menjawab selawat ke atasku adalah org yg kedekut).


Jangan ambik pilihan yg selain daripada 3 pilihan di atas kerana Allah mencop mereka ini sebagai orang yang ego..nauzubillah. .

Kesimpulannya. ..klo nak alim anda doalah supaya orang lain alim, klo anda nk kaya anda doalah supaya org lain kaya, klo anda nk lapang dada anda doalah supaya org lain lapang dada, klo anda nk istiqomah anda doalah supaya org lain istiqomah..klo anda nk 4flat anda doalah org lain supaya dapat 4flat...sebaik- baik doa adalah doa kita kepada org yang memusuhi, benci, xsuka, meluat dsbnya kepada kita daripada saudara kita..mudah- mudahan Dia menganugerahkan yang lebih baik kepada kita. ammiiiin..

al-faqir wal haqir

Credit to my friend...From Yaman...

Saturday, April 18, 2009

0 Comments: