My home is in my head


17 syawal tiba. Hari ni ada jamuan sambutan aidilfitri ASMUM (Angkatan Sains Mahasiswa/i Universiti Malaya) pada jam 3 petang. Di harap semua pelajar fakulti sains dapat memeriahkan majlis tersebut.


Iklan atas tu selingan je. Hari ni saya nak cari sape-sape yang dah menulis ulasan tentang kuliah motivasi yang diberikan oleh saudara Amin Idris semalam di Balai Ilmu Akademi Islam. Ini kali kedua program motivasi daripada motivator hebat yang tidak dapat saya hadiri. Dua sebab yang sama, latihan untuk persembahan pesta kokurikulum pada 23 Oktober nanti. Sabar ajelah.


Saya amat mengalu-alukan sesiapa yang dapat dengar pengisian semalam,dapat lah kiranya berkongsi sedikit sebanyak input yang diberikan oleh Saudara Amin Idris.


Semasa pulang dari rumah kawan saya di Pantai Permai pagi tadi, saya melihat satu ayat pada baju seorang penunggang motosikal yang berbunyi ”my home is in my head”. Ia ditulis berdasarkan kata-kata, Bob Marley..hmm.. Apa pendapat kalian?apa yang kalian fikirkan apabila membaca ayat tersebut?


Saya melihat ia sebagai satu ransangan motivasi yang membina pemikiran menghasilkan kebebesan berfikir.


Bayangkan, jika seseorang itu merantau jauh dari kampung halamannya, melanjutkan pelajaran contohnya. Namun, jika dia dapat berfikir seperti ayat di atas, dia akan merasa satu kepuasan dan tiada lagi yang dikatakan ‘home sick’. Semua terletak dalam kotak pemikiran kita yang boleh kita kawal mengikut kemahuan kita berlandaskan panduan yang benar.


Oleh itu, suka saya mengajak rakan-rakan pembaca sekalian untuk sentiasa berfikiran positif dan sentiasa senyum. Lagi-lagi bila masa akhir-akhir sem ni. Banyaklah testnya, assigment nak kena hantarnya, presentationnya dan macam-macam lagi. Kalau kita sentiasa berfikiran positif, dan sentiasa berdoa, InsyaAllah, semua perkara akan Allah permudahkan.


Selamat memanfaatkan hari minggu anda. seeru ‘ala barakatillah..:)


Friday, October 17, 2008

0 Comments: