Kemeriahan Syawal vs Persediaan peperiksaan


14 Syawal menjelma. Namun, kemeriahannya seakan hambar di kalangan mahasiswa Universiti Malaya, melakukan persediaan peperiksaan akhir saya kira lebih utama bagi kebanyakan mereka. Namun, sesetengah kolej dan persatuan tetap membuat jamuan hari raya aidilfitri.


Menghitung hari untuk melangkah pada hari pertama peperiksaan memang mendebarkan, dengan kurangnya persediaan, pelbagai tugasan akhir dan test untuk kesemua subjek yang diambil menambahkan lagi keresahan. Apapun, sebagai hamba Allah, kita perlu sabar dan dalam masa yang sama tidak mensampingkan pengabdian kepadaNya.


Antara tips yang boleh saya kongsi untuk peringatan bersama untuk persediaan peperiksaan ialah; melakukan ulang kaji awal untuk setiap subjek dan elakkan buat kerja last minute. ; melakukan soalan-soalan peperiksaan lepas, boleh dapatkan di perpustakaan utama aras 2 (bagi mereka yang tak tahu, yang dah tahu, xpelah..huhu..); membuat diskusi bersama rakan-rakan sekelas. Sebab bila kita buat diskusi, boleh menjimatkan masa dan menambah pengetahuan bersama.


Itu antara tips usaha intelektual yg boleh kita praktikkan bersama-sama. Antara tips untuk menstabilkan emosi menjelang peperiksaan ini ialah, sentiasa senyum. Serikanlah wajah kita dengan senyuman, selain ia merupakan sedekah bagi mereka yang Muslim, ia juga akan dapat menenangkan hati kita dan mereka yang menerima senyuman kita. Selain itu, bersedekah juga adalah digalakkan untuk membersihkan harta kita. Sebab, Allah bertambah sayang kepada Muslim yang banyak melakukan amalan kebajikan yang berterusan.


Again, saya teringat moto popular sinonim dengan Ustaz Hasrizal, erti hidup pada memberi…sememangnya fitrah manusia itu, suka dan senang hati untuk memberi. Selepas memberi dengan seikhlas mungkin, kita akan merasakan satu kesenangan pada hati, itulah fitrah manusia. Erm..semoga memberi manfaat untuk semua.


Berbalik kepada sambutan aidilFitri yang kadangkala menjadi penyebab tersangkutnya untuk menyempurnakan ibadah puasa Enam di bulan Syawal. Sebagai salah seorang majlis tertinggi dan AJK Majlis Aidil Fitri 2008 untuk Kelab Pengajian Sains & Teknologi, suka saya menjemput semua pelajar Jabatan Pengajian Sains dan Teknologi untuk memeriahkannya. Diadakan di Bilik Seminar Jabatan pada 17 Oktober 2008.



Hmm..sambutan Aidil Fitri PMIUM punya bila agaknya ya?..sama-sama kita nantikan pengumumannya. Kalau ada, Alhamdulillah, kalau tak de pun, Alhamdulillah, boleh habiskan puasa enam…J


Semoga kita semua bersiap sedia untuk menghadapi peperiksaan yang bakal menjelang tiba dengan persediaan Emosi, Spiritual dan intelektual pastinya.


Monday, October 13, 2008

0 Comments: