Hari Keusahawanan UM: sekalung tahniah


“Kerepek! Kerepek!..ha, satu singgit je kak..singgah kak..beli kak, jangan tak beli…” jerit seorang pelajar apabila saya melalui gerainya. Namun, saya menolak dengan tersenyum dan menggelengkan kepala.

 

“haa..kak, singgah kak. Mari beli air kami. Tu akak dah beli makanan, belilah air pulak” kata seorang pelajar lelaki apabila melihat saya melalui gerainya yang menjual air sejuk pelbagai perasa. Sekali lagi saya menolak kata dah ada bawak air sendiri..hehe..

 

“ mai..mai..mai..jeruk penang sejuk..sebungkus RM 2.50..mai kak mai..rugi kak kalau tak beli..hari ini sehari je..mai..mai..mai” terdengar suara seorang mahasiswa untuk menarik pelanggan ketika saya berhenti untuk membeli sandwich di gerai sebelahnya. Saya dan sahabat saya hanya mampu tersenyum melihat pelbagai keletah mereka yang menjual.

 

Beginilah suasana yang hingar-bingar di perkarangan Kompleks Perdana Siswa semalam. 9 Oktober 2008 adalah hari keusahawanan di Universiti Malaya. Hari ini khas untuk mereka yang berada di tahun satu, yang mengambil kursus wajib, Keusahawanan. Program baru ini baru lagi diperkenalkan sejak dua tahun lepas. Waktu saya 1st year, xde lagi. So, tak merasa lah macam mana berniaga dengan rakan-rakan sekelas.

 

Hari keusahawanan ini adalah salah satu projek wajib yang perlu dilaksanakan untuk subjek tersebut. Disinilah mereka akan mempraktikkan apa yang dipelajari di dalam kelas.

 

Kebanyakan mereka menjual makanan ringan seperti buah potong, kek, sandwich, kacang, aiskrim, ice blended, air, keropok, terdapat juga pemeriksaan kesihatan dan macam-macam lagilah. Semuanya nampak menarik. Sempat saya membeli sebungkus cheese wedges di salah sebuah gerai dan sandwich sardin. Manakala sahabat saya membeli ice blended choclate dan nugget ayam

 

Rasa terhibur melihat pelbagai gelagat mereka untuk menarik pelanggan singgah membeli barang dagangan mereka. Melihatkan kesungguhan mereka ini, saya kagum. Betapa Allah berhak melakukan sesuatu. Nak tak nak mereka kena usahakan juga nak buat something untuk hari keusahawanan ini.

 

Banyak perkara best masa buat ni..masa inilah kita boleh dapat kawan baru, dapat kenal kawan kita dengan lebih rapat dan paling best, dapat merasai melaksanakan sunnah Rasulullah S.A.W., iaitu berniaga. Maka, beruntunglah mereka yang mempunyai pengalaman ini seawal tahun pertama di Universiti Malaya. InsyaAllah ia akan mencetuskan pelbagai kenangan dan memberi seribu satu pengalaman berharga yang tidak dapat di dalam dewan kuliah.

 

TAHNIAH saya ucapkan kepada mereka yang telah berjaya menjayakan hari keusahawanan Universiti Malaya. Semoga segala usaha kalian di redhai dan diberkati Allah.

Friday, October 10, 2008

1 Comment:

flying jeddi said...

Salam,

memandang dengan mata hati, bgus2x
Sory fie tak dapat bagi ice blended...huhu