Ramadhan Kareem...


Hmm..sedar tak sedar dah masuk bulan September..MasyaAllah..cepatnya masa berlalu. Nanti dah nak raya, pastu bulan November plak dah exam. Inilah salah satu tanda-tanda kiamat semakin hampir. Astaghfirullah.


Suka saya mengambil kesempatan di sini, walaupun dah hari ke-4 Ramadhan, Selamat menunaikan ibadah puasa kepada semua umat Islam di kampus dan di luar sana. Bulan mulia anugerah dan tanda kasih sayang Allah kepada hamba-hambanya ini, perlulah kita manfaatkan bersama.


Semalam (3 september 2008), PMIUM telah Berjaya menganjurkan perasmian Akademi Ramadhan 08 (AKRAM ’08) di Dewan Semarak, Akademi Pengajian Melayu. Bermula dengan berbuka puasa bersama-sama, kemudian solat maghrib berjemaah, disusuli dengan kuliah maghrib oleh saudara Syakir dari APIUM, seterusnya solat isya’ dan sunat tarawih bersama-sama yang diimami oleh saudara Ahmad Faezuddin.


Lebih kurang jam 10 malam, acara ucapan perasmian bermula. Penasihat PMIUM, Dr. Mustaffa Ali yang sepatutnya merasmikan majlis tidak dapat hadir, lalu YDP PMIUM, saudara Muhammad Haafizuddin yang menggantikan beliau sebagai perasmi AKRAM ’08. Gimik perasmian yang mencuit hati dan slide presentation yang ‘gempak’ menghidupkan suasana Dewan dan menyegarkan mereka yang penat. Memang best.


Kemudian ia diserikan lagi dengan ceramah oleh ustaz Mohd. Nor Habibi, pensyarah Bahasa Arab di UIA. Beliau mengupas buku 'Asas pembentukan pemuda Islam dalam abad baru'. hmm..itulah tajuknya kalau tak silap. Penuh dengan informasi berguna. Terima kasih ustaz!.


Apapun, setinggi-tinggi tahniah kepada AJK pelaksana AKRAM ’08 yang telah bertungkus lumus dalam menjayakan perasmian tersebut. Namun, program AKRAM ’08 tidak hanya kan terhenti pada malam tadi. Ia dinamakan Akademi Ramadhan dan akan berterusan memeriahkan dan menghidupkan Ramadhan dengan tema rasminya ‘tiada hari tanpa Al-Quran’ sehingga 22 September, iaitu hari penutupan AKRAM ’08.


Harapan saya, semoga AKRAM ’08 akan Berjaya mencapai objektifnya seterusnya memberikan pengalaman kepada ahli PMIUM untuk merasai kemanisan Bulan yang diberkati Allah ini.


p/s: jangan lupa upgrade ibadah dibulan mulia ni..masa yang paling sesuai untuk kita tebus semua dosa-dosa lampau...

jangan nanti dah habis Ramadhan, baru kita nak menyesali...

Thursday, September 4, 2008

0 Comments: