Penutupan AKRAM ’08

Program penutupan AKRAM ’08 (Akademi Ramadhan ’08) telah berlangsung dengan lancar. Pertama sekali, saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada AJK AKRAM ’08 yang telah bertungkus lumus untuk menjayakan program yang menghidupkan Ramadhan sepanjang Ramadhan ini.

 

Program yang diadakan tadi merupakan program terakhir untuk Ramadhan ini, namun ibadah Ramadhan kita akan sentiasa berterusan, begitulah kata-kata YDP PMIUM semasa ucapannya malam tadi. Program rasmi tadi bermula pada jam 9.45malam dimulai dengan ucapan pengarah, YDP seterusnya ceramah yang disampaikan oleh Ustaz Anuar Ridhwan  Zakaria, Mantan YDP PMIUM dan kini pensyarah di Jabatan Al-Quran Hadith.

 

Ceramahnya pada masa yang singkat, dan ringkas, namun isinya cukup padat bagi saya. Ini bukanlah kali pertama PMIUM menjemput Ustaz Anuar, ceramahnya yang bersahaja, diselangi dengan lawak spontannya yang kadang-kadang berbau perli cukup menggamatkan suasana dengan gelak tawa hadirin.

 

Apa yang menarik tentang ceramah ustaz ialah saya dapat lihat hanya dengan beberapa potong ayat Al-Quran yang ustaz petik daripada surah Al-Kahf, sudah cukup memenuhi masanya dan dapat memberi input yang bermanfaat dan peringatan yang baik untuk pernggerak PMIUM khususnya dan para hadirin amnya.

 

Antara isi ceramahnya yang sempat saya kutip ialah tentang kisah Ashabul Kahfi yang mana golongan yang Allah puji mereka sehingga hari akhirat. Mereka mempunyai banyak kelebihan dan akhlaq baik yang boleh kita jadikan contoh dalam kehidupan kita. Penyampaian ustaz yang mengaitkan setiap sifat Ashabul Kahfi dengan method dan cara kita melakukan gerak kerja.

 

Beberapa point penting yang ustaz sebut ialah letakkan asas Keimanan kepada Allah dalam setiap perbuatan kita. Kerja berasaskan petunjuk daripada Allah, bukan hanya dengan semangat semata-mata. Ukhwah sesama muslim mestilah dikuatkan dalam melancarkan gerak kerja. Kerja kita perlulah bersifat gerakan dan tidak boleh bersifat statik semata-mata. Contohnya dalam kita nak mengislahkan masyarakat kampus, tidak akan terhasil sekiranya kita hanya mengadakan program-program sesama kita. Amar Ma’ruf Nahi mungkar haruslah menjadi salah satu objektif utama gerakan organisasi yang ingin mendaulatkan Islam.

 

Selepas itu, kami dihidangkan dengan alunan bacaan Al-Quran oleh Johan pertandingan tilawah Al-Quran dan slide show yang menyentuh hati, dan bagi saya itu adalah satu bentuk muhasabah yang baik dan mampu menjentik kesedaran kita sempena 10 malam terakhir  baki yang ada untuk Ramadhan ini. Kemudian kami dihiburkan dengan hiburan mendidik jiwa dengan nasyid dari Kumpulan intuisi. Memang best, boleh jadi artis dah habis belajar nanti.

 

Bagi saya, majlis pada malam tadi, cukup ringkas tapi penuh makna. Semoga kita semua pendapat keberkatan sempena majlis ilmu tersebut. Semoga ibadah kita sentiasa dipertingkatkan sehingga akhir Ramadhan seterusnya sehingga kita bertemu Ramadhan akan datang.

 

Selamat menikmati malam-malam terakhir Ramadhan.

Tuesday, September 23, 2008

0 Comments: