Olimpik Beijing 2008


saya ada seorang sahabat yang agak arif tentang sukan berbanding saya..lalu, saya minta tolong dia menulis sedikit ulasan tentang sukan olimpik beijing pada ogos yang lalu. Biarpun dah lama berlalu, tapi, saya still nak share apa yang saya dapat dengan pembaca semua. Lalu, saya cedok ulasan ini daripada blog dia (dengan kebenaran dia..:)). Semoga ini bermanfaat untuk semua.

Sudah hampir seminggu sukan Olimpik ini berakhir, baru saya dapat peluang menulis tentangnya. 5 hari yang penuh dengan exam dan aktiviti serta ketiadaan laptop menyukarkan saya untuk mengulasnya. Beberapa hari sebelum berakhirnya Sukan Olimpik 2008, kawan saya tetiba suruh saya ulas tentangnya di blog. Adui… Dia kata awak ni tau banyak jugak tentang sukan ye, kebetulan berborak dengannya di dewan makan ketika itu, saya balas, bolehla sikit2x.. tapi takdelah nak ulas tahap tinggi punya, just my opinion..


Pada majlis pembukaan di Stadium Burung, China yang memuatkan kira-kira 10, 000 orang, tuan rumah mempersembahkan dan menceritakan kepada dunia tentang sejarah tamadun China sendiri dengan cara yang tersendiri. Dengan persembahan seni tarian, seni mempertahankan diri, adat dan budaya serta bagaimana berkembangnya tamadun China cukup mengkagumkan. Setelah tamat persembahan, masa yang ditunggu-tunggu tiba iaitu perarakan masuk kontijen-kontijen setiap negara. Saya pun tunggu la team Malaysia keluar. Nampak je bendera Malaysia dan baju melayu, dah tau dah team Malaysia. Tapi saya punyalah terkejut, aik… apsal sikit sangat yang keluar ni, tak lebih 20 orang, boleh dikira. Sedihnya.. Mana taknya, takkan la sikit sangat atlit Malaysia yang datang seramai 33 atlit yang datang dan beberapa kontijen Negara yang lain.


Saat mengecewakan pada saya adalah kekalahan pasukan beregu emas Badminton negara Koo Kien Kiat dan Tan Boon Heong tewas di tangan Markis Kido dan Hendra Setiawan 21-16, 21-18. Sedih dan kecewa mendengarnya. Masakan tidak, harapan negara tumpas di suku akhir, tak sampai separuh akhir pun. Semenjak mereka memenangi emas dalam pertandingan All-England, saya tidak pernah ketinggalan mengikuti perkembangan setiap pertandingan yang mereka masuki. Tinggal seorangan nampaknya Lee Chong Wei untuk terus mengharap emas bagi Malaysia. Tetapi harapan tinggal harapan kerana Lee Chong Wei jugak tewas dengan mudah dengan Lin Dan pada perlawanan akhir.


Sebenarnya, atlit Malaysia bukanlah teruk sangat prestasi mereka sepanjang pertandingan yang mereka masuki di peringkat kebangsaan atau pun antarabangsa. Atlit Renang, Badminton, Wushu (yang tidak diambil kira pungutan pingat) dan beberapa acara lagi. Malaysia hanya berpuas hati dengan 1 pingat perak yang dimenangi oleh Chong Wei. Malaysia menduduki tangga ke 69 dari 81 buah negara yang bertanding. Juara keseluruhan kali ini masih lagi dimenangi oleh Amerika Syarikat(110), diikuti China(100), Rusia(72) dan Great Britain(47). Walaupun China lebih banyak emas berbanding USA, tapi Juara dipilih mengikut berapa medal yang dimenangi. Olimpik yang ke -30 akan diadakan di London.


Persoalan disini, mengapa dan kenapa, apabila sukan utama yang ditunggu-tunggu oleh semua atlit dunia, atlit Malaysia kebanyakannya tidak menunjukkan prestasi yang sebenar. Apakah kerana ganjaran RM 1 juta yang dijanjikan itu membuat para atlit sudah lari dari tujuan masing-masing. Kalau dulu, atlit Malaysia bertanding kerana mahu membawa nama Malaysia tapi sekarang kedengaran seperti mahu duit sahaja. Apa-apa pun , koreksi balik . Atlit Malaysia mampu menyerlah suatu hari nanti.. Badminton tetap di hati... hehe..

Thursday, September 11, 2008

1 Comment:

PakciQue said...

Bila bercerita tentang sukan dan ganjaran...memang tidak dapat lari ia memberikan sedikit motivasi walaupun matlamat asal dan niat dah terpesong...tapi nak wat camne..Malaysia memang dahagakan Pingat Emas.

Emas Di Beijing

Olimpik Beijing Yang Tipu