Bersederhana dalam beraya...


Bismillahirrahmanirrahim….

Bahang hari Raya mula terasa. Semua orang sekarang sibuk membeli belah. Bagi kebanyakan manusia, hari raya adalah satu perkara yang menjadi sebab mereka membeli pakaian yang baru. Tanpa disedari ini menjadi salah satu penyebab lebihan perbelanjaan serta kurangnya ibadah kepada Allah s.w.t.


Keghairahan memilih barangan murah yang ditawarkan dengan pelbagai promosi menarik telah menjadikan masa lebih tertumpu untuk berbelanja berbanding masa yang diperuntukkan di masjid-masjid dan surau-surau untuk meratapi berakhirnya Ramadhan kali ini.


Lalu bagaimanakah iman kita? Boleh kita jadikan Ramadhan ini sebagai indicator sama ada meningkat kah atau menurunkah iman kita selama ini. Saki baki Ramadhan yang tinggal ini, bagaimanakah amalan harian kita? Ramadhan ini akan ditangisi oleh orang rindukan kehidupan abadi manakala bagi mereka yang mati dan keruh hatinya, Ramadhan kali ini sama seperti yang sebelumnya. Kemeriahan Syawal sahaja yang makin terasa.


Nilai-nilai seperti inilah yang kita cuba nak kikis dalam diri setiap insan. Namun, ia memerlukan kesungguhan daripada individu itu sendiri. apapun, berbelanja jangan mengikut nafsu. Sebelum membeli, Tanya hati samaada wajar atau tidak.


Bersederhana dalam berbelanja adalah antara salah satu tuntutan amalan Islam yang paling utama. Oleh itu, berbelanjalah mengikut keperluan, jangan lupa membayar zakat fitrah dan bersedekah bagi mereka yang memerlukan. Semoga pemergian Ramadhan kali ini, membawa kita lebih insaf dan menyedari kelemahan diri. Semoga madrasah Ramadhan ini menjadikan kita insan yang diredhai Allah..


Selamat Hari Raya, Maaf Zahir & Batin kepada semua pelawat dan pembaca.

Saturday, September 27, 2008

0 Comments: