Tips Ceria...


Mengambil kesempatan yang ada...pagi tadi saya sempat mendengar sedikit tips daripada Dr. Hj. Fadzilah Kamsah yang menyatakan bagaimana untuk kita sentiasa ceria dan bersikap serta berpemikiran positif. Suka saya kongsikan bersama...

1) Sentiasa menjaga Ibadah khusus, solat di awal waktu, dan sebagainya kerana solat adalah
tunjang utama penghidupan seseorang katanya.

2) Kita hendak ceria dan sentiasa positif, kita perlu meminta daripada yang empunya nya, iaitu Pencipta kita ALLAH S.W.T. dan ALLAH telah menyatakan di dalam Al-Quran, mintalah dengan Allah, nescaya akan Allah kabulkan..
oleh itu, sentiasalah meminta doa khusus untuk kita sentiasa ceria, cemerlang, positif dan pelbagai lagi sifat2 mahmudah.

3) Tips ini yang selalu disebut oleh beliau, iaitu, memaafkan SEMUA orang sebelum tidur. Ini penting untuk kita sentiasa melapangkan hati kita daripada syakwasangka yang menjadi mainan syaitan.

Sedar atau tidak kita, ini adalah tips2 yang menjana insan cemerlang dunia dan akhirat. Mengaplikasikan Ilmu ukhrawi, untuk kebaikan di dunia. Sesungguhnya ramai di kalangan kita yang terlepas akan perkara2 yang bermakna seperti ini. Lalu, bagaimanakah kita hendak menjadi insan cemerlang sedangkan kita gagal untuk menetapkan di dalam minda kita sendiri untuk cemerlang..

Oleh sebab itu, saya suka melihat dan membaca bahan bacaan yang mengaitkan realiti kehidupan dengan cara hidup ISLAM yang sebenar...dapat saya nyatakan disini penulis2 novel yang saya minati hasilnya, seperti Faisal Tehrani, Zaid Akhtar, Habiburrahman, dan guru saya, Dr. Amida Abdulhamid...mereka telah cuba untuk membawa dakwah ISLAM melalui karya sastera mereka yang bagi saya sangat mantap...

Oleh itu, marilah kita bersama mengamalkan cara hidup ISLAM yang membawa kebahagiaan di dunia dan di akhirat...
semoga semua sentiasa dirahmati dan diberkati ALLAH...ameen...

Wednesday, June 4, 2008

0 Comments: