Pembangun Modal Insan tulen...



Alhamdulillah…Syukran lillah. Cuti 2 hari lepas, saya berkesempatan menziarahi sanak saudara di Terengganu. Ada kenduri sepupu di Pasir Panjang, dan kebanyakan adik beradik umi datang dan bermalam di rumah adik umi di Kedai Buloh. Memang seronok, yang saya tak kenal dan tak pernah jumpa pun ada. Sebab keluarga kami memang besar, disebabkan atok..hehe..


Anyway, saya nak share something yang saya rasa perlu untuk pembaca semua tahu, walaupun ia tak berkaitan dengan sukan dan rekreasi....semalam, sambil hantar 2 orang adik saya ke Ma’ahad Tahfiz wa Tarbiyyah Darul Iman(MTT) di Tok Jireng, saya juga berkesempatan menghadiri Hari Anugerah Kecemerlangan yang diadakan oleh pihak sekolah, bagi meraikan pelajar-pelajar yang cemerlang dalam pelbagai jenis peperiksaan. Kebetulan adik saya mendapat anugerah cemerlang untuk PMR.


Apa yang saya nak sentuh disini, satu perkara yang menarik yang telah diutarakan oleh pengerusi Jemaah Ibu Bapa & Guru(JIBG), iaitu, MTT ialah sebuah sekolah yang mempunyai sistem terbaik di seluruh Malaysia. Saya tidak tahu sejauh mana kebenarannya, tapi ini juga di ungkapkan oleh Ustaz Abu Bakar Chik, selaku Pengerusi Executive Lembaga MTT. Dan memang saya teruja mendengarnya. Memang saya tak nafikan yang MTT adalah sebuah sekolah yang menggabungkan Hafazan Al-Quran & akademik, malah MTT telah mewujudkan Tahfiz Khas yang bermula daripada pelajar 11 tahun.


Sepengatahuan saya, terdapat juga sekolah2 dan institut2 lain yang mempunyai sistem sebegitu, mungkin MTT ada kelebihannya tersendiri, dan dapat melahirkan insan yang cemerlang dunia dan akhirat dengan sistemnya yang mengutamakan prinsip dunia ladang akhirat sehingga mereka mengatakan ia mempunyai sistem terbaik di seluruh Malaysia..entahlah, jika anda ada pendapat, bolehlah share ye…


Sekarang MTT dalam usaha untuk mewujudkan masjidnya sendiri di dalam kawasan sekolah tersebut dan juga saya mendapat khabar yang mereka membuka ruang pelaburan bagi mereka yang berminat untuk membina bangunan baru dan di atasnya akan dibina sarang burung layang-layang yang akan menjana keuntungan. And again, parents saya berminat dan mereka bercadang nak join.


Sungguh berusaha pihak sekolah ingin membangunkan MTT, dan yang paling penting, ini adalah salah satu usaha untuk mewujudkan generasi muda yang seimbang dunia dan akhirat sekaligus menjadi harapan negara dan agama serta menjadi pejuang aqidah Islam dan penjaga agama. Insya ALLAH…berkat doa dan usaha mereka dan juga kita yang sedar akan kepentingannya, Allah akan membuka jalan kejayaan.


Kalau kita tak boleh bagi sumbangan harta benda pun, doa sudah cukup berharga untuk itu.
Semoga kita semua kekal di atas jalan aqidah Allah yang satu.


“Ala bi zikrillahi tatma’unnal qulub…”

Monday, June 9, 2008

0 Comments: