Saranan daripada 'The Chosen One..'


Sebut saja bersenam, kebanyakan kita menggambarkan aktiviti outdoor yang mengeluarkan peluh. Sebenarnya senaman boleh dilakukan dalam pelbagai bentuk, keadaan dan tempat. Akan tetapi, ramai orang ambil ringan akan bersenam, termasuklah orang yang menulis entri ini sendiri. Kalau ditanya soalan "apakah kepentingan bersenam?" pada setiap orang di planet ni, insyaAllah semua boleh jawab. Inilah jawapan-jawapan tipikal masyarakat pada soalan ini.


1. Untuk menyihatkan badan.

2. Untuk membakar lemak.

3. Untuk menguruskan badan.

4. Untuk menghilangkan stress.

5. Untuk mengeluarkan peluh


Walaupun tahu akan kelebihan-kelebihan dan manfaat daripada bersenam, namun masih ramai lebih suka duduk terperap dalam rumah. dalam kes yang lebih ekstrem , duduk terperap dalam bilik dan menyihatkan jari-jemari dalam erti kata lain, berchatting, main game dll. Apa pun, kita perlu mengingatkan antara satu sama lain.


Dalam 10 muwasofat muslim (10 sifat-sifat muslim) yang digariskan imam Hassan Al-Bana, qawiyyul jismi (sihat tubuh badan) merupakan salah satu daripada 10 kriteria tersebut. Ulama' pun berpendapat bahawa mempunyai tubuh yang sihat adalah penting. Dengan badan yang sihat, mudah untuk kita melakukan ibadat. dengan tubuh yang sihat, mudah untuk kita melaksanakan tanggungjawab da'wah, bi iznillah.


Selain itu, sabda rasulullah s.a.w;

mu'min yang kuat lebih baik dan lebih dicintai Allah dari mu'min yang lemah, tp keduanya hendaklah ada kebaikan" [Riwayat Muslim]

Apa lagi kawan-kawan? Ayuh, kita lazimkan bersukan. Badan cergas, otak cerdas, insyaAllah.


Friday, June 13, 2008

0 Comments: