Keindahan Hidup Bersama KEKASIH...



Dalam kehidupan kita seharian, sibuk dengan pelbagai aktiviti yang menuntut perhatian, kadang-kadang kita lupa dan leka akan Maha Pencipta yang sering memerhati kita. Dia tidak pernah leka untuk memerhati kita, mendengar setiap kata-kata kita, menilai hati kita. Apapun, segala puji bagi Allah, Tuhan yang maha Pengasih lagi Maha Penyayang.


Perkataan dilemma, seringkali mengganggu benak fikiran kita yang nak tak nak, kita perlu hadapinya, kadang-kadang setiap hari datang, bagi mereka yang sibuk dan banyak taklifan, semua benda penting nak buat. Menjadi satu perkara utama, sebelum kita melakukan sesuatu, kita perlu berfikir dulu sebab dan akibat sesuatu perkara itu. Oleh sebab itulah kita disarankan dan digalakkan, perkataan yang senang ‘sunat muakkad’ bagi kita, bangun malam dan melakukan solat sunat istikharah.


Pasti ramai mereka yang kadang-kala pelik, mengapa kita perlu melakukan istikharah…bukan kita nak kahwin lagi pun, bukan ada sampai 3@4 orang yang datang merisik pun.hehe..tapi, solat sunat istikharah ni kita lakukan demi menghadapi kehidupan harian kita yang penuh dengan ujian, cubaan, serta pilihan. Bukan masa nak membina ‘masjid’ je. Dan kadang-kala, apabila berhadapan dengan sesuatu keadaan yang besar dan memerlukan keputusan yang segera dan tidak menyinggung mana-mana pihak, kita jadi buntu. Sampaikan kita boleh hilang fokus untuk melakukan kerja lain.


Oleh itu, kita jangan sekali-kali membelakangkan Dia. Saya teringat kisah di dalam novel Salju Sakinah karangan Zaid Akhtar yang baru saya habisi. Digambarkan watak utamanya selalu berhadapan dengan ujian hidup, yang tak sudah-sudah datang menjelma. Dan dalam pada itu, dia merasai nikmat tawakkal. Nikmat tawakkal yang hanya diperolehi oleh mereka yang benar-benar yakin kepada Allah. Allah tidak akan sesekali menguji hamba-hambaNya melainkan mereka mampu memikulnya.


Ayat dari surah Al-Baqarah itulah yang jadi pengubat duka dikala hati disapa lara. Sesungguhnya benarlah kata-kata Allah yang mana Al-Quran diturunkan oleh Allah untuk menjadi penawar kepada manusia. Sungguh kasih dan sayangnya Allah kepada hamba-hambanya. Dan Dia telah menunjukkan kasih sayangnya kepada seorang sahabat saya, yang mana Allah telah memanggilnya terlebih dahulu. Mohd. Suhaimi Yusof, 22 tahun, bakal graduan UPSI. Allah telah menjemputnya ketika tidur pada pagi 9hb Jun 2008. Subhanallah, tabahkanlah hati kaum kerabatnya.


Alangkah manisnya hidup jika kita sentiasa bertawakkal kepada ALLAH, itulah kemanisan hidup bersama Ilahi, hidup bersama Tuhan, hidup bersama kekasih Abadi, hidup bersama ALLAH yang Maha Mengetahui.


Al-fatihah untuk arwah sang pejuang, Suhaimi Yusof.

Thursday, June 12, 2008

0 Comments: