It happen again....


“Erm..err..tak nampak ke?”. Itulah ayat pertama yang keluar daripada mulut saya setelah seorang LELAKI lewat 20-an telah melanggar saya ketika menuruni jejantas untuk menyebarang jalan…”erm..sory, x cedera ape-ape kan?”, saya tanya lagi selepas berusaha membetulkan cermin Buro’ (Yamaha LC) milik abah yang saya bawa ke tempat praktikal setiap hari. Saya tengok cermin skuter orang tu patah…kesian lah pulak, tapi dia yang salah dan dia merokok..hmm,terus hilang rasa kesian.


Yang pasti kali ni, adalah salah dia, ambik jalan orang. Ntah ape yang dia berkhayal saya pun tak pasti. Tengah menikmati rokok agaknya..hmm..lelaki..macam tu lah.. saya beristighfar sepanjang perjalanan sehingga sampai ke tempat kerja. “Unexpected thing happen and it’s all from ALLAH. I must accept it. Be optimistic with ALLAH.”..suara hati saya berbisik…Ya, mesti sentiasa bersangka baik dengan Allah…Astaghfirullah. Mungkin ini kifarah, saya tak tahu, itu rahsia ALLAH..


Sebelum ni pernah jugak saya kena langgar dari belakang..masa tu nak hantar member dari UPSI ke Stesen Universiti..then, time stop kat simpang tu, ada kereta yg dipandu foreigner langgar saya dari belakang..huhu..jatuhlah kami tengah-tengah simpang tu. Tapi Alhamdulillah kami x cedera apa-apa..cuma naiem je la yang pecah lampu belakang..hmm,sabar jelah..


Apapun, diharap, semua bersedia apabila berada di jalan raya. Kena bersedia dengan kecuaian orang lain selain daripada berwaspada dengan diri sendiri. Sampai sekarang, masih terasa sakitnya, timbul kesan bengkak di tangan. Syukran Ya Allah..tiba-tiba teringat salah satu ayat dalam buku La Tahzan karangan Dr. Aidh Abdullah Al-Qarni…’sungguh sangat beruntung orang ISLAM, kebaikan meliputi seluruh hidupnya. nikmat yang datang padanya dia bersyukur dan kemudharatan yang datang juga dia redha dan sabar dengan ketentuan Allah dan itu adalah yang terbaik untuknya’ lebih kurang macam tulah maksudnya.


So, jadilah orang ISLAM yang benar-benar mengamalkan syariat ISLAM…semoga kita semua mendapat manfaat daripadanya.

Thursday, June 5, 2008

0 Comments: