Isu Semasa = kebangkitan


Ikuti perbualan tentang isu semasa yang hangat diperkatakan sekarang:


emak: stream tu sekarang, isi RM80 meter dia naik macam RM50 jugak, teruk lah kalau macam ni, sekelip mata je RM80 tu.


ayah: hmm..parak la macam nih sekarang...


kakak: hmm…tulah kena cepat-cepat tukar kerajaan sekarang nih..


Adik: dah tu, nak buat macammana mak?


emak: haa..tulah kena bertindak segera kita semua ni, tukar kerajaan sekarang, kalau tak sat lagi, semua benda naik lebih daripada sekarang.



Ia tidak berhenti setakat di rumah, bahkan kat ofis, staf2 semuanya merungut dengan keadaan kepimpinan sekarang.


Pendapat saya, menjadi rakyat Malaysia kadang-kadang rasa bertuah dan kadang-kadang rasa nak berhijrah je dari Malaysia. Saya tak mahu kutuk lebih-lebih, tapi, kita semua ada akal yang diberikan oleh ALLAH. Semua boleh berfikir baik dan buruk, semuanya terletak di tangan kita. Kita ada kuasa merubah sebenarnya, tapi itu, rakyat Malaysia kini tak berani, ikut aje lah. Sampai memakan diri sendiri.


Hmm..ape yang saya nak katakana di sini. Rasanya dah macam kat negara darurat dah. Semua barang naik, selari dengan kadar jenayah, rasuah dan macam-macam lagi masalah politik. Bila saya fikir-fikirkan balik, MasyaALLAH, adakah kita kaum yang ALLAH nyatakan akan lupus di muka bumi ini lantaran sikap kita yang sebegini teruk? Adakah kita akan digantikan dengan kaum yang lain seperti yang disebut di dalam surah Al-Maidah ayat 54? Apabila saya mendengar kuliah tafsir Jumaat lalu, telah ramai orang-orang di barat kini menganut ISLAM, dan mereka bahkan lebih faham ISLAM dan mengaplikasikannya. Apakah kita menyedarinya? MasyaAllah. Sungguhlah apabila ALLAH menghendaki sesuatu, ia akan berlaku ‘kun fa yakun’.


Apabila saya membuka satu laman web hari ini, gambar Al-Quran yang diambil tidak penuh dan dipisah-pisahkan. Dan apa yang tertulis di situ, ‘ adakah anda Nampak gambar ini pelik? Begitu jugalah dengan kita, akan nampak pelik apabila kita mengamalkan ISLAM sebahagian sahaja, tidak sepenuhnya.’ Dan saya sedar kini majority masyarakat hari ini sebegitu. Ya Allah ampunilah dosa-dosa kami. Tunjukkanlah kami jalan yang lurus.


Saya mendengar berita yang MB Pahang nak cut gaji beliau dan juga exco-exco negeri sebagai usaha untuk membantu rakyat, tapi umi kata, itu semua tidak akan merubah apa-apa. Tidak akan sampai ke jiwa rakyat rasa kemudahan hasil tindakan mereka itu. Sangat sedih apabila melihat keluarga yang susah di kawasa-kawasan pedalaman di sekitar Kuantan ni. Again, saya teringat dialog di dalam filem ‘ayat-ayat cinta the movie’ “ALLAH ingin mengajarkan engkau erti sabar dan ikhlas”. Dan saya akui memang ia saling berkaitan dan Allah mengajarkannya dengan memberi ujian kepada kita.


Semoga kita semua bersabar dan sentiasa berikhtiar untuk menjadi khalifah ALLAH yang bertanggungjawanb di bumi selagi hayat masih ada. Rebutlah segala peluang yang ada, kerana esok belum tentu milik kita. Teringat tema blog ustaz Hasrizal ‘erti hidup pada memberi’. Apapun, bertawakkal lah setelah berusaha, Allah tidak akan membebankan seseorang dengan apa yang tidak mampu dipikulnya dan Allah sentiasa ada bersama-sama orang yang bersabar.

Jadilah warga negara yang prihatin...Jangan jadi macam katak duk dalam gelas, nampak apa yang berlaku di luar, tapi tak mampu nak buat ape-ape...

Tuesday, June 17, 2008

0 Comments: