Donate Your blood..



Alhamdulillah…segala puji bagi Allah Yang Maha Suci…berjaya jugak akhirnya saya menderma darah hari ni. Program Derma Darah anjuran Puspanita PKNP dengan kerjasama HTAA. Sangat menarik, sebab disertakan sekali pemeriksaan kesihatan dan sesi kaunseling. Sebahagian staf unit ICT (unit yang saya ditempatkan untuk praktikal) yang jadi urusetia program, lagilah bertambah excited saya nak menderma.


Pada mulanya takut jugak, takut tak lepas. Coz, pada awal April ari tu saya dah derma kat UM. Tapi, Alhamdulillah, hajat saya tercapai juga akhirnya. Saya pun tak tahu nak describe macam mana perasan ni bila menderma darah. Kalau pembaca semua nak tahu, kena cuba dulu.hehe..tapi, nak kata kat sini, memang puas hati dan gembira bila kita dapat buat perkara yang kita suka..:)


Saya terpaksa merelakan kedua-dua belah tangan saya untuk mengeluarkan darah, memang masa derma kat UM ari tu pun nurse tu kata vein saya kecil. Mula-mula belah kiri, tak jumpe..Hmm, nak buat macam mana, akhirnya ada sorang akak tu, Berjaya juga cari vein saya..Alhamdulillah..Ramai jugak yang join tadi. Apapun, semoga usaha ini mendapat keredhaan Allah.


Selain mendapat pahala, kita juga sebenarnya telah mewujudkan dan merapatkan silaturrahim dengan program2 sebegini. Sangat seronok tengok para jururawat, dan urusetia bekerjasama dalam mengendalikan program ni


so, pembaca yang kat sana tu, janganlah takut nak derma darah. Hari ni kita bantu orang, mana tau esok2 kita susah, dan perlu mohon bantuan orang lain kan..dan yang pentingnya, mind set kita perlu. Ada sorang staf PKNP tadi tu, dia kata ni kali pertama dia nak menderma. Katanya anak2 dia semuanya ada buku menderma darah, mereka join program derma darah di kampus masing, dan mak dia pun teringin nak rasa juga derma darah dan mempunyai buku tersebut. ‘bagusnya’ kata hati saya, dan kita tak sedar itulah kadang-kadang yang menjadi peransang orang yang nak menderma




So, jom buat amal jariah bersama, semoga hari ini lebih baik daripada semlam…


Friday, June 6, 2008

0 Comments: