Bertemu & berpisah kerana ALLAH



Pertemuan membuahkan RAHMAH

Seperti yang kita semua acap kali dengar 'bertemu dan berpisah kerana ALLAH’..dan itulah tema Annual Dinner ketika saya di tingkatan 4 dahulu. Sungguh, memang sungguh manis apabila kita berkawan, bersahabat dan berkasih sayang kerana Allah, pendek kata, apabila kita buat semua kerana ALLAH, semuanya akan jadi indah. Subhanallah. Alhamdulillah.


Suka saya berkongsi dengan para pembaca semua tentang petemuan. Pada akhir Mei tempoh hari, saya telah berpeluang menghadiri satu konvensyen di KL. Yang mana pada mulanya agak berat hati ini, tapi, saya kena pergi juga. So, langkahkan kaki ini dengan paksa rela. Well, sampai je di tempat program, saya berasa sangat gembira, kerana sahabat2 dan senior saya drpd UM pun turut menyertai dan sebahagiannya menjadi urusetia program tersebut. Dan Alhamdulillah, Allah telah menetapkan segalanya, saya dapat berjumpa dengan seorang senior dari USIM yang dah lama tak bertemu dan apabila pandangan kami bertaut, satu perasaan gembira dan terkejut serta syukur, sangat bersyukur kepada Maha Pencipta yang telah mengurniakan perasaan yang indah ini. Sungguhlah indah saat pertemuan tersebut, serasa mahu mengalirkan air mata saat itu juga..dan saya takkan lupakan saat itu sampai bila-bila.


Dan kes yang sama berlaku weekend baru ni. Semasa menghadiri program di Balok, saya telah secara kebetulan saya telah dengan senior daripada terengganu yang lebih kurang 4 tahun terpisah. Kami sama-sama terperanjat dan gembira, syukur kepada ALLAH yang telah menetapkan segalanya. Dan setiap kali slot nasyid temanya ‘Demi Matahari’ saya tersenyum dan terharu dengan segala nikmat yang Allah telah berikan kepada saya, dan sedih pula apabila memikirkan sedikitnya balasan saya untuk menunjukkan terima kasih kepadaNya. Astaghfirullah. Sungguh pertemuan itu satu Rahmat, kerana kita bertemu untuk mencari redha ALLAH, begitu juga apabila kita berpisah.


Allah, bantulah kami bangkit dan istiqamah dengan jalan ini. Allah, kukuhkanlah ukhwah dan tapak aqidah kami yang menjadi landasan kepada kebangkitan keadilan dan kebenaran.
Syukran Ya Allah. Syukran ‘ala kulli ni’mah. Syukran lillah Abadan abada.


Untuk sahabat-sahabat saya, jangan mengalah dek kerana ujian daripada Allah, kerana itulah tandanya Allah sayangkan hambaNya, Allah ingin mendengar rintihan suara hati kita, Allah sedang memberi perhatian daripada kita. Dan percayalah, tarbiyyah daripada Allah adalah nikmat yang besar.


Wednesday, June 18, 2008

0 Comments: